Zoekmachines: Je website beter laten vinden op het web
Wat laat Google zien wanneer websites laat vinden? Dat zijn drie onderdelen, die Title, Description en URL heten. Het is goed om te weten waar Google de Title en Description vandaan haalt. Deze bepalen hoe je als zoekresultaat getoond wordt. En de Title is van invloed op welke zoekwoorden je (beter) gevonden wordt in Google.
Meer bezoekers: zoekresultaat als advertentie zien
Beschouw de title in combinatie met de description als een soort advertentie. Want bezoekers vinden je website hier, en worden uitgenodigd op de link te klikken. In dit voorbeeld staan er drie stipjes achter de Title. Dat komt omdat er meer woorden in de Title op mijn website staan dan Google kan weergeven. Dat is niet handig. Maar waar kan ik de deze Title op Google aanpassen?
Organische zoekresultaten in Google
Ik vertel in dit artikel over de organische zoekresultaten. Niet over de betaalde, AdWords advertenties. Verder geldt wat in dit artikel staat ook voor de meeste andere zoekmachines.
Tekst wijzigen die Google in de zoekmachine toont
Wat moet je nu doen wanneer zelf wilt bepalen of deze tekst op Google wilt wijzigen? Om te begrijpen waar Google de Title en Description vandaan haalt is het handig om een klein beetje te weten waar deze in de HTML-code van de pagina te vinden is. En hoe een webpagina is opgebouwd. Bekijk het rustig. Het is niet zo moeilijk.
Hoe is een webpagina opgebouwd?
De code van een website heeft tags. Een tag is een letter of woordje tussen hoekige haken <>. Een tag zegt hoe een webpagina er in de browser uit moet zien. Bekijk het simpele voorbeeld hieronder.
De code is <b>vet geschreven tekst</b> tekst.
Wanneer je in de browser kijkt zie je de regel die er onder staat.
Je kunt zien dat de woorden die vet geschreven zijn staan tussen <b> en </b>. Om aan te geven dat de invloed van de tag stopt staat een slash / in de eindtag </>.
Een tag kan ook nog eigenschappen hebben. Hieronder de tag van een knop die de naam Verstuurknop heeft gekregen.
<button name=”Verstuurknop”>
De opbouw van de pagina zelf
De code van een pagina bestaat uit twee delen die Head en Body genoemd worden.
- Body
In de Body staat alles wat je ziet wanneer je een webpagina bezoekt. - Head
In de Head staat code en tekst die je NIET ziet wanneer je een webpagina bezoekt. De code in de Head is bedoeld voor zoekmachines en de browser. Hierin staat bijvoorbeeld de taal van de pagina aangegeven (“nl” voor Nederlands).
Een webpagina begint en eindigt een pagina altijd met <html> en eindigt met </html>. Alles wat bij de head hoort staat tussen <head> en </head>. Alles wat bij de body hoort staat tussen <body> en </body>
Het is mogelijk deze code (eventueel zonder head) in kladblok te typen, en op te slaan als .html document. Je hebt dan een eenvoudige webpagina gemaakt. Die kunt je zien in je browser.
Tekst die Google ziet in meta tag en title
De title die Google ziet staat in de Head tussen de tags <title> en</title>Wanneer ik de title van mij webpagina wil aanpassen zou ik dat zo kunnen doen:
<title>Google Analytics Digital Fundameltals</title>
De description is een eigenschap van de tag Meta die de naam description heeft. (name=”description”). De tekst die Google gebruikt staat in de eigenschap ”content”.
<meta name=”description” content=”De Google cursus voor het leren voor het Google Analytics IQ examen is veranderd in januari 2014. en heet nu Digital Analytics Fundamentals.”/>
Misschien zie je meer meta tags. Meta tags hebben een eigen naam. Ze staan in de Head van de webpagina.
Richtlijnen voor Title en Meta tag SEO
Belangrijk is op je website niet dezelfde Title of Description te gebruiken op meer pagina´s. Daar webpgagina´s vaak verschillende onderwerpen hebben is dat meestal niet zo moeilijk. Hiermee kun je voor elke webpagina apart optimaal Title en Meta tags voor SEO instellen en de pagina goed vindbaar maken.
Maak Title en descripton niet te groot.
- Title tussen de 64 – 70 karakters.
- Description niet groter dan 150 woorden.
Google vindt de woorden in de Title tag erg belangrijk. Ze worden beschouwd als erg belangrijke indicatoren waar je webpagina over gaat. Meestal wordt je goed gevonden op woorden die in de Tilte tag staan.
Je kunt in je browser in het browsermenu kiezen voor Paginabron. Je bekijkt dan de code van je pagina die je ziet. Je zo bekijken hoe je Title en Description er uit zien. Verder kun je de title zien in de bovenste balk van je browser.
Hoe wijzig je de webpagina title en description?
Wanneer je .htm of .html pagina´s hebt kun je dat zelfs in kladblok doen. Maar dat is niet handig. Er zijn HTML-editors. Waarin je makkelijk pagina´s kunt aanpassen. Wanneer je die niet hebt, dan zijn er talloze gratis te downloaden.
Tegenwoordig zijn websites dynamisch. En zijn het vaak php webpagina´s die je hebt. De meeste websites werken met een CMS. Een goed CMS geeft je de mogelijkheid om Title tags en descriptons aan te passen.
Let op : Er is meestal een verschil tussen titel en omschrijving die zichtbaar is voor bezoekers, en de title en omschrijving die in de Head komt.
Wanneer je geen Title en Description in een CMS invoert, worden vaak automatisch de voor de bezoeker zichtbare titel en omschrijving hiervoor gebruikt Wil je die verschillend maken (voor SEO optimaliseren) zul je apart de title en meta description tekst in je CMS aanpassen. Dit zullen andere invoervelden zijn.
Google toont iets anders dan mijn title of meta description
Controleer in je code of en welke tekst in je meta description hebt staan. Heb je in je CMS de juiste velden ingevuld?
Een heel enkele keer is Google eigenwijs. En beoordeelt blijkbaar dat jouw title of meta description niet goed is. Google toont wel eens extra de bedrijfsnaam er bij in de title. Of Google kiest voor de description een eigen gekozen stukje tekst uit je pagina.
Reacties zijn welkom. Je doet me veel plezier wanneer je dit artikel liked.