Zoekmachine in Google Analytics toevoegen
Google Analytics kan onderscheid maken tussen een aantal verschillende zoekmachines. De namen van deze zoekmachines worden als organische bron weergegeven in de Google Analytics rapportages. Welke zoekmachines Google Analytics met de standaard Analytics tracking code kan onderscheiden is te vinden op de Google Analytics developers website. Je kunt zelf nog extra zoekmachines toevoegen. Wanneer je ze als zoekmachine toevoegt zie je ook met welk keyword doorgestuurd is.
Zoekmachine die niet in deze lijst staan kunnen ook bezoekers doorsturen naar je website. Deze bezoeken worden in de Google Analytics rapportages weergegeven als referral(verwijzingen). Wil je ze niet als referral in je rapportages zien maar als source organic (bron organisch), dan zul je ze handmatig moeten toevoegen aan de tracking code.
Zelf extra zoekmachines toevoegen in Google analytics
Het is mogelijk om zelf andere zoekmachines toe te voegen in Google Analytics. Per zoekmachine moet een regel aan de Google Analytics code toegevoegd worden. De syntax van zo´n coderegel is :
_addOrganic(newOrganicEngine, queryParamName, opt_prepend)
De betekenis van de drie parameters is :
- newOrganicEngine= naam van de zoekmachine
- queryParamName = parameter waar de zoekterm van de bezoeker in staat
- opt_prepend = bepaalt of een zoekmachine vooraan (true) of achteraan (false) de lijst die Google Analytics verwerkt zet.
De naam van de zoekmachine
De naam van de zoekmachine is het hoofddomein waar de zoekmachine te vinden is. Die komt in de eerste parameter. Plaats deze tussen aanhalingstekens.
De query parameter
Wanneer je een zoekopdracht in Google doet dan komt in de URL van de zoekopdracht q= te staan met daarachter het zoekwoord. Voor Google is q de query parameter voor de toe te voegen coderegel. Bij andere zoekmachines kan een andere letter of zelfs een woord de query parameter zijn. Plaats deze tussen aanhalingstekens.
Hoe kom je de juiste naam van de query parameter te weten? Die kun je terug vinden in de URL van de resultaten van een zoekopdracht. Stel je voert bij Google een zoekopdracht uit op het woord “Vloerkleden”.
De zoekresultaten worden getoond en boven in je browser zie je de URL van deze zoekresultatienpagina. Voor het zoeken op ”Vloerkleden”.ziet deze URL er zo uit :
In het onderstaande deel zie je dit deel van de URL staan : https://www.google.nl/search?q=Vloerkleden. Omdat het zoekwoord achter q= staat, weet je dat q de query parameter is.
Optionele prepend parameter
De derde parameter heeft de waarde true of false en bepaalt of de zoekmachine vooraan of achteraan de lijst van zoekmachines die Google Anaytics verwerkt wordt toegevoegd. Voor zoekmachines die niet in de standaard lijst staan maakt het niet echt uit wat de waarde van deze parameter is. Dit staat niet tussen aanhalingstekens.
Google Analytics Code regel nieuwe zoekmachine
De standaard Analytics tracking code ziet er zo uit :
Plaats de coderegel voor een extra zoekmachine boven de regel met _gaq.push(['_trackPageview']);
In bovenstaand voorbeeld zijn startgoogle.startpagina.nl en zoeken.nl toegevoegd, beide met de query parameter q.
- – - – - – - – - – - – - – -
Een reactie op dit artikel, of een like voor dit artikel wordt gewaardeerd.
Hi! Ik probeer in Google Analytics DuckDuckGo als organische zoekbron toe te voegen. Wat moet ik invullen bij Queryparameter?