Website starten en inrichten – checklist
Ga je met een nieuwe website starten, dan kun je het beste vooraf een plan maken. Bij een niet optimale opzet is het achteraf aanpassen van een website altijd moeilijker en vaak tijdrovend. Werken vanuit een plan is nog meer van belang wanneer de website commercieel gericht is. Hieronder staan punten om rekening mee te houden. Geef elk punt een invulling voordat de bouw en inrichting start.
Doel van de website.
Welke doelen heeft de website? Het meest belangrijk is om de doelen van de website te bepalen. Tijdens een inrichting- en bouwtraject kun je makkelijk van de doelen verwijderd raken. Dat is ineffectief en niet efficiënt. Deze doelen bepalen de inhoud, technische opzet en inrichting van meetinstrumenten. Zorg dat onderstaande punten de keuzes voor de opzet bepalen. Wanneer de website klaar is, is het van belang om bij onderhoud en wijzigingen ook met onderstaande punten rekening te houden. Het optimaal houden van een website is een continu proces van doelen bepalen of bijstellen, meten en aanpassen.
Website inrichten
- Bepaal de doelen van de website
- uiterlijk moet de doelen optimaal ondersteunen
- Technische inrichting moet de doelen optimaal ondersteunen
- Beveiliging
- Techniek optimaliseren tegen hackers en virussen
- Backup mogelijkheden en inrichting backup procedure (hoe vaak, waar)
- Content – De inhoud moet voor de bezoeker geschreven worden
(Commercieel : moet het probleem van de bezoeker oplossen) - Zoekmachine optimalisatie – SEO
- Maak geschreven tekst en inhoud Seo optimaal maken. Gebruik verschillende soorten inhoud (plaatjes, video´s enz).
- Technisch voor SEO optimaal ingericht. Denk aan
- Beperk gebruik technieken die een zoekmachine niet of slecht kan lezen
- Naamgeving en inrichting van onderdelen
- Tags en Meta tags
- XML sitemaps
- Signalering via Google Webmaster tools
- Connecties met Sociale media
- Is het technisch mogelijk om connecties met sociale media te maken vanaf uw website Mogelijkheden commerciële promotie van de website
- Zoekmachine marketing – SEA
- Optimalisatie van de zoekmachine marketing
- Online marketing
Onderzoek andere marketing mogelijkheden, en richt website daar voor in. Bijvoorbeeld
- Email marketing
- Affiliate marketing
- Zoekmachine marketing
Meten is weten
Mogelijkheid tot doelen en website prestaties meten Een metingtool implementeren zodat doelen kunnen worden gemeten, en effecten van SEO en SEA kunnen worden gemeten.
Metingttool zo inrichten zodat
- je kunt meten in hoeverre de doelen behaald worden
- je conclusies kunt trekken op welke wijze je website geoptimaliseerd kan worden.
- de metingen informatie geven over hoe je zaken het beste kunt bijstellen qua Uiterlijk, techniek, inhoud, SEO, SEA
- Eventuele testen uitvoeren om varianten van onderdelen van je website te meten en te optimaliseren (AB, multivariate, gebruikerstesten).
Keuze CMS of Maatwerk
Er zijn verschillende CMS-en (content management systemen). Stem de keuze van het CMS af op de mogelijkheden van het CMS.
Er zijn een aantal functies die waarvoor meestal een ander type CMS gekozen wordt.
- Webwinkel
- Publiceren (blog), nieuws website
- Leads genereren / offerte aanvragen / contactpunt
- (Technische) ondersteuning, Informatie en helpfunctie voor bezoekers
- Portfolio functie, b.v. voor fotogalerij voor fotografen, kunstenaar
De meeste CMS-en kunnen met behulp van uitbreidingen als plugin of extensies de functionaliteit uitbreiden. Zo zijn er voor Webwinkels Blog.plugins. Of voor Blogs webwinkel plugins. Een plugin is toch meestal een beperkter. Kies daarom een CMS dat het hoofddoel het beste ondersteund.
Maatwerk is meestal kostbaar. Er zijn tegenwoordig veel goede gratis open-source CMS-en te krijgen die uit te breiden zijn met plugins. Daarom zal maatwerk voor een hele website niet snel een optie zijn. Het kan wel noodzakelijk om heel specifieke functie op maat te laten maken.
Open-source CMS
Vaak is het wel handig om een bekender CMS te kiezen. Wanneer veel mensen het gebruiken worden fouten sneller ontdekt en opgelost. Ook zijn er dan meestal meer plugins of extensies te verkrijgen. En er zijn meestal meer experts die je kunnen helpen. Meer experts die een stukje maatwerk kunnen maken. En er zijn meestal meer oplossingen voor problemen of handleidingen te vinden.
Gebruik de inventarisatie checklist om te kijken welk CMS het meest geschikt is. Vergeet daarbij ook niet de mogelijkheid voor meten, veiligheid, backup, marketing en connectie met sociale media mee te nemen.
= = =
Tip : Vergeet bij het verhuizen van een bestaande website naar een nieuwe website de 301 redirects niet. Zo blijft al opgebouwde waarde bij zoekmachines behouden voor een nieuwe pagina´s.