Website die bezoekers begrijpen, het menu
Breng bezoekers niet op een dwaalspoor op je website. Dan haken ze af. Wanneer je elementaire regels overtreedt bij het inrichten van een website raken bezoekers snel op een dwaalspoor. En zie je ze niet meer terug. Verschillende opzetten werken goed. Maar wanneer je zomaar wat doet, is de kans groot dat je bezoekers de weg kwijt raken. Zorg dat bezoekers niet gefrustreerd raken. Ik merk dat kleine ondernemers en hobbyisten die zelf hun website opzetten regelmatig de fout in gaan. En dat is jammer van het vele werk.
Er zijn veel aspecten die hier invloed op hebben. Het menu is er één van. Ik heb het nu over het menu boven in de website. Maar hetzelfde geldt voor een menu aan de zijkant.
Menu´s die bezoekers begrijpen
Wanneer je onderstaande regels hanteert, weet je zeker dat je goed zit. Van links naar rechts (van boven naar onder) neemt het belang voor de bezoeker af.
- Home, de hoofdpagina.
De hoofdpagina hoef je geen Home te noemen. Bezoekers gaan er standaard van uit dat de eerste knop naar de hoofdpagina gaat - De diensten, producten, belangrijkste teksten of uitleg
- Nieuwsberichten
- Extra informatie als
- Veel gestelde vragen (FAQ)
- Sitemap (linkoverzicht naar alle pagina´s op je website)
- Voorwaarden
- Links
- enz. - Over ons
- Doelstelling bedrijf
- Voorstellen medewerkers - Contact
- Contact Formulier
- Contactgegevens
- plattegrond / routebeschrijving
Een juist gemaakte menustructuur is overzichtelijk. Er moet een duidelijk onderscheid zijn tussen hoofd- en bijzaken. Op deze manier kan een bezoeker makkelijk gewenste informatie vinden. De woordkeuze in de menu´s is daarnaast ook een vorm van SEO optimalisatie voor de vindbaarheid op internet.
Menu met submenu´s ontwerpen
Heb je veel pagina´s die je graag in het menu wilt zien ga dan werken met submenu´s. Werk met niveau´s in je menu. Ontwerp of teken eerst een structuur voordat je die in de website inbrengt. Doe dit op papier of gebruik Excel hiervoor. Probeer een voor je bezoeker logische structuur te vinden. Hieronder een voorbeeld hoe je het zou kunnen doen.
Gebruik in het menu herkenbare begrippen
Probeer voor je menu zo weinig mogelijk nieuwe begrippen te gebruiken. Herkenbare benamingen zorgen dat de bezoeker alles snel vind en niet afhaakt. Goed herkenbare benaming zijn :
- Home
- Portfolio
- Nieuws
- Blog
- Over ons
- Contact
- Zoeken / zoek
- RSS
- Help
- Inloggen
- Privacy
Menu ondersteunend, het logo verwijst
Bovenin, en meestal links bovenin staat meestal een herkenbaar gegeven van je website. Dit kan zijn een :
- Titel of naam
- Logo
- Plaatje
Zorg er voor dat op elke pagina binnen je website dit herkenbare gegeven een link bevat waarbij de bezoeker direct naar de hoofdpagina gaat. Dit is herkenbaar, en bezoekers kunnen altijd snel naar de hoofdpagina van je website gaan.
Meer over goede website kenmerken staat in:
Goede website belangrijke kenmerken op een rijtje