Wat is SEA voor soort internetmarketing?
SEA is de afkorting van Search Engine Advertising (of zoekmachine adverteren). Simpel gezegd het plaatsen van advertenties bij de gevonden resultaten van een zoekmachine. Dus wanneer iemand iets zoekt bij Google, worden daarbij passende advertenties getoond.
Kracht van SEA – zoekmachine adverteren
De grote kracht van deze manier van adverteren is dat je hiermee goed je doelgroep kunt bereiken. Je koppelt je advertenties aan eigen gekozen zoekwoorden. Wanneer je sieraden verkoopt, zorg je er voor dat je advertentie getoond wordt wanneer iemand zoekt op “sieraden kopen”. En niet wanneer iemand zoekt op “auto kopen”.
Daarnaast betaal je alleen wanneer iemand klikt op de advertentie, en daarmee naar je website gestuurd wordt. Wanneer iemand zoekt op “halsketting kopen” vertoon je een advertentie over halskettingen. De klik op de advertentie stuurt de bezoeker door naar de pagina die jouw aanbiedingen van halskettingen toont. Wanneer iemand zoekt op “armband kopen” vertoon je een advertentie over armbanden. De klik stuurt deze bezoeker door op je website naar de armbanden pagina.
Wanneer je goede zoekwoorden kiest voor je advertenties, kun je goed converterende bezoekers bereiken.
Bedrijf zichtbaar op de 1e pagina bij Google
Verder geeft deze manier van adverteren de mogelijkheid om met je bedrijf op de eerste pagina van de zoekresultaten te komen. Dat lukt normaal gesproken niet zo makkelijk. Dat geldt vooral vaak voor kleine bedrijven. Die krijgen hiermee meer mogelijkheden op de Google zoekmachine.
In Nederland zoekt meer dan 90% van de internet gebruikers bij Google. Daarom adverteren veel bedrijven met het Google SEA programma wat AdWords heet. Elke zoekmachine heeft een eigen advertentiesysteem. Zo kun je ook met Bing Ads op de zoekmachines van Bing en Yahoo adverteren. Deze manier van adverteren werkt op dezelfde wijze.
Met een klein budget is SEA mogelijk
Ook met een klein budget is het mogelijk om op deze wijze te adverteren. Zelfs al voor 1 euro per dag. Je bepaalt namelijk helemaal zelf wat je wilt betalen. En op welke tijdstippen. Alleen bereik je daarmee natuurlijk minder mensen dan met een groter budget.
Veel mogelijkheden om de juiste doelgroep te bereiken
De SEA advertentiesystemen bieden over het algemeen een hele hoop mogelijkheden om je doelgroep te bereiken. Je kunt randvoorwaarden aangeven, zodat je beter je doelgroep bereikt.
Je kunt aangeven in welk land, provincie, stad of regio mensen zijn (wonen) die je advertentie mogen zien. Of het vertonen van de advertentie beperken tot bepaalde tijdstippen van de dag, of dagen van de week. Daarnaast zijn er nog talrijke andere opties en mogelijkheden.
Uitgebreide rapportages die veel inzicht geven
De SEA advertentiesystemen hebben veel rapporten en je kunt er veel gegevens mee analyseren. Daarmee kun je zien wat wel en niet goed verkoopt. En kun je de marketing campagne optimaliseren. En advertenties of zoekwoorden die niet optimaal werken uitschakelen of bijstellen. En dat kan op elk gewenst tijdstip.
Is SEA makkelijk of moeilijk?
Praktisch gezien is het vrij makkelijk om een advertentie te maken en het te laten werken. Maar het is wel de vraag of dat ook winstgevend is.
Juist alle mogelijkheden van het systeem effectief inzitten vereist kennis, ervaring en inzicht. Ook het optimaliseren vereist ervaring, kennis en inzicht. Het is niet voor niets dat er professionals zijn die campagnes voor andere bedrijven beheren. En het is niet voor niets dat bedrijven en personen dit werk doen hiervoor gecertificeerd kunnen worden.
Wel blijft het oppassen. Er zijn bedrijven die beweren dat ze gecertificeerd zijn en dat niet zijn. Daarnaast kunnen ook gecertificeerde bedrijven er verkeerde praktijken op na houden. Zoek vooral op Google naar klachten en hoe mensen de dienstverlening ervaren.
Zelf een SEA campagne beheren of niet?
Wanneer je nog geen kennis hebt hiervan, is het zeker aan te raden om je hierin te verdiepen. Studeer eerst voordat je begint. Want zonder enige kennis is de kans groot dat je geld weg gooit. Verder veranderen de SEA marketing systemen door de tijd heen. Wanneer je eenmaal begint is het wel verstandig ook geïnformeerd te blijven. Bijscholen dus.