Wat is het doel van een zoekwoorden onderzoek?
Een zoekwoorden onderzoek heeft als doel zo veel mogelijk bezoekers, potentiele klanten naar je website te krijgen. Zo´n onderzoek word vaak uitgevoerd bij het introduceren van een nieuwe website. Maar ook bij het lanceren van een nieuw product, of het betreden van een nieuwe markt met een bestaande website.
Er zijn twee hoofdreden waarom een zoekwoorden onderzoek gedaan wordt. Namelijk :
Deze onderzoeken hebben overeenkomsten, maar ook verschillen.
Voor zowel SEO (organisch niet betaald) als SEA (betaalde advertenties) is het doel je website zo goed mogelijk te laten vinden door een potentiële klant. Bij Adverteren bij Google is een belangrijk doel om de kosten per doorgestuurde bezoeker te verlagen.
Belangrijke doelen van het onderzoek zijn
- Bepaal potentiële klanten je product of dienst noemen
- Hoe groot is de concurrentie op een zoekwoord
In dit artikel praat ik over de Google zoekmachine. Voor Bing geldt hetzelfde. Maar omdat in Nederland 95% van de bezoekers op Google zoekt is dat van weinig belang. En de optimalisaties ook voor andere zoekmachines.
Hoe noemen potentiële klanten je product of dienst?
Binnen een bedrijf worden producten of diensten vaak met technische termen aangeduid. Ook niet technisch verschilt vaak hoe niet specialisten producten benoemen. Je kunt onderzoeken hoe vaak op bepaalde woorden en woordcombinaties gezocht wordt.
Verder is belangrijk wat de intentie van de bezoeker is. Wanneer je sieraden verkoopt is “ketting” een zoekwoord. Maar ketting met intentie fietskettingen niet.
Verder kan er verschil zijn in meervoud en enkelvoud. Ik hoor marketeers vaak zeggen dat mensen die op meervoud zoeken, sneller kopen. En hun oriënterende fase meer hebben afgerond. Toch geldt dit lang niet voor alle producten en diensten. Ook is het taalafhankelijk. In de Engelse taal gaat men er sneller van uit dat enkelvoud sneller verkoopt.
Hoe groot is de concurrentie op een zoekwoord?
Er zijn indicatoren die aangeven hoe groot de concurrentie voor zoekwoorden zijn. Voor betaald adverteren bij Google betekent dit meestal hogere kosten voor doorgestuurde bezoekers.
Naar concurrentie op zoekwoorden kijken is nog belangrijker voor een startende website. Websites bouwen autoriteit op bij zoekmachines. Bekende concurrenten met autoriteit komen makkelijker hoog in Google. Zowel met hun bestaande en nieuwe producten. Dan is er sneller resultaat te halen op minder concurrerende zoekwoorden. Vaak zijn die meer locatie gericht zijn, of specifieker.
Een hoog zoekvolume (veel mensen zoeken er op) is niet altijd winstgevend. Als de concurrentie enorm hoog is dan zul je als starter met weinig autoriteit het niet (snel) winnen. Het is natuurlijk mogelijk zelf steeds meer “Google” autoriteit te verwerven. Maar dat kost veel tijd in inspanningsuren.
Zoekwoorden onderzoek SEO website optimalisatie
- Onderzoek waar je website nu op scoort
- Onderzoek waar de concurrentie op scoort, en kijk hoe ze dat doen
- Onderzoek hoe de SEO van je website in elkaar zit
- Onderzoek nieuwe zoekwoorden, en of hoeveel concurrentie daar op is
- Vergelijk de gevonden zoekwoorden
- Richt je bij de SEO optimalisatie op de kansrijkste woorden
Zoekwoorden onderzoek SEA Google adverteren
- Onderzoek waar je website nu op scoort
- Onderzoek waar de concurrentie op scoort, en kijk hoe ze dat doen
- Onderzoek nieuwe zoekwoorden, en hoeveel concurrentie daar op is
- Onderzoek ook uitsluitingsteekwoorden. Zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden, en waarvoor je niet wilt betalen.
- Vergelijk de gevonden zoekwoorden
- Bij SEA kun je wel op concurrerende zoekwoorden targeten. Maar ze zijn meestal duur. Belangrijk is hierbij goed in de gaten te houden of ze winstgevend zijn en blijven. Voor meer naamsbekendheid kan het eerste doel ook zijn om hierop break even te draaien.
- Probeer winst te behalen op minder concurrerende zoekwoorden.
Met Google Adverteren is het dus makkelijker om met concurrerende zoekwoorden op de eerste pagina van Google te komen. Daar kunnen beginnende of nog (niet) goed scorende websites gebruik van maken.
Zoekwoorden met weinig verkeer maar wel erg relevant voor product of dienst zijn voor Google Adwords ook interessant. Een extra zoekwoord toevoegen en eventueel advertentiegroep met advertentie kost niet zoveel inspanning. Heel erg weinig verkeer is het vermoedelijk alleen interessant voor SEO wanneer je website al enige reputatie heeft. Dan scoor je sneller met relatief minder inspanningen. Daarnaast is dat ook zinvoller als het om een duur segment gaat met een goede marge.
Goed zoekwoordonderzoek kost tijd. Zowel input van klanten als van het bedrijf is zinvol hierbij.
Lees ook over seo SEO optimalisatie of advertentie op Google voor meer bezoekers
Reacties en Likes worden zeer gewaardeerd
Meld je aan voor WebPerspectief Tips
Ontvang de tips (1 a 2x per maand)