Wat is Google Analytics bron, medium, verwijzing, organisch, direct?

verkeersbron google analytics Wanneer je start met Google Analytics zie je meestal vreemde termen. Het is handig om de belangrijkste termen te kennen. Bron en medium vormen eigenlijk de basis in Google Analytics.

Google Analytics toewijzing bron medium

Bron in Google Analytics

De bron verwijst naar datgene wat de bezoeker doorgestuurd heeft naar jouw website. Wordt ook verkeersbron genoemd. Een bron kan zijn :

  • Een zoekmachine, bv. Google, Bing of Yahoo.
  • Een verwijzing (referrer) zijn. Dat is een link op een andere website. Je ziet als bron de naam van het domein of subdomein van de verwijzende website.
  • Direct. Dit betekent dat de bezoeker de link direct ingetypt heeft in de adresbalk. Of een favoriet-link in de browser gebruikt. Ook vanuit andere programma´s die op een computer staan kan een directe verwijzing afkomstig zijn (bv. Op de computer geïnstalleerd mailprogramma, Skype of een link in een Word of Acrobat reader tekst).

Voor de experts is het ook mogelijk om voor een link zelf de naam van een bron te bepalen. En die naam door te geven aan Google Analytics via parameters bij de link. Dit gebeurt meestal bij een marketing campagne.

Medium in Google Analytics

Het medium geeft aan van wat voor type de bron is. Het medium in Google Analytics kan zijn:

  • Organisch (organic)
    De bezoeker heeft je link naar je website gevonden via een zoekmachine, en heeft geklikt op een niet betaalde link. Dus niet via een advertentie.
  • Verwijzing (referral)
    Geeft aan dat de bron een link op een verwijzende website is.
  • CPC (= Cost per Click).
    De bezoeker heeft je link gevonden via een zoekmachine, en heeft geklikt op een Advertentie. Via een betaalde link (=gesponsorde link)
  • Geen (none)
    Direct verkeer krijgt het medium Geen. Wanneer je direct de URL in de browser intypt ben je zelf het medium.

Zoekwoord

In Google Analytics worden zoekwoorden bijgehouden van :

  • Klikken op Organische links (niet betaald)
  • Klikken op betaalde links

Wanneer je in een zoekmachine zoekt, is de opgegeven zoekopdracht in Analytics het zogenaamde zoekwoord. Na ingeven van de zoekopdracht worden organische resultaten en advertenties getoond, die bij de zoekopdracht horen.

Sinds zomer 2013 geeft Google steeds minder organische zoekwoorden weer in Analytics. Wanneer een bezoeker komt via zo´n niet bekend zoekwoord, staat in Analytics (not provided). Van andere zoekmachines is het zoekwoord nog wel te zien. En ook van de betaalde advertenties (AdWords) kun je de zoekwoorden zien.

not set

De waarde (not set) kan getoond worden bij verschillende kenmerken in Google Analytics. Vaak betekent het dat de waarde die er had moeten staan verloren is gegaan. Maar soms is het kenmerk ook niet van toepassing op het item dat je bekijkt. Het verloren gaan van waardes kan door een technische fout komen of door beveiliging. Maar soms omdat Internet traag was op dat moment. En het verwerkingsproces van de gegevens sneller was dan de aanlevering er van. Uitgebreide informatie is te vinden op Google support.

Plaats reactie

Je kunt de volgende HTML tags gebruiken:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>