Verschil Google Analytics transacties en Adwords cpc conversies
Standaard zijn er verschillen in de statistieken van transacties in Google Analytics en AdWords. Er kunnen verschillen ontstaan wanneer b.v. de trackingscodes niet goed geïnstalleerd zijn. Maar wanneer alles wel goed ingesteld is zijn er ook duidelijke verschillen. Die verschillen kunnen verwarring veroorzaken.
Welkom in de wondere wereld van de Google statistieken. De verschillen worden hieronder toegelicht.
Verschil in Toeschrijvingstijd
Dit betreft de datum van de transactie. In AdWords is dit de datum wanneer de transactie plaats vindt. In Analytics de datum van laatste klik op een advertentie vóór conversie. Dus niet de datum van de dag van de conversie zelf. Wanneer je een korte datumrange, b.v. van 1 dag instelt kan het gebeuren dat je een conversie in Analytics wel ziet, terwijl je die in AdWords niet ziet. Omdat de klik een paar dagen eerder plaats vond.
Bron waaraan de conversie toegekend wordt
Analytics wijst toe aan de laatste bron/medium waar de bezoeker vandaan kwam, die niet een direct bezoek was. Bij drie bezoeken in volgorde : AdWords advertentie, AdWords advertentie, Google organisch, wordt aan Google organic de conversie toegewezen. Google Analytics gebruikt voor alle rapporten behalve de multi-channel trechterrapporten, het toeschrijvingsmodel van de laatste klik.
In AdWords wordt alleen gekeken naar de klikken op AdWords advertenties. Dus de conversie wordt aan de laatste AdWords advertentie toegekend.
Conversieperiode
De conversieperiode is de hoeveelheid tijd dat het mogelijk is een verkoop toe te kennen aan een bron. Wanneer iemand 15 dagen geleden op een Advertentie geklikt heeft, en na 15 dagen een aankoop doet. Kan dit toegekend worden aan de klik op de advertentie?
Standaard staat dat bij AdWords op 30 dagen. Bij Google Analytics op 6 maanden. In beide programma´s kan deze conversieperiode aangepast worden. Je kunt de conversietijd aanpassen aan de tijd die de verkoopcyclus neemt.
Verkopen door een eerder gestopte AdWords campagne
De conversieperiode veroorzaakt ook het aparte verschijnsel dat je nog transacties kunt zien die worden toegewezen aan een AdWords campagne die een week geleden gestopt is. Zolang de conversieperiode nog niet afgelopen is, kunnen dus verkopen toegewezen worden. Hetzelfde geldt trouwens ook voor andere niet AdWords campagnes.
Let op naar welke statistiek gegevens je kijkt
Wanneer je nog niet zo aan deze statistieken gewend bent kun je snel verkeerd interpreteren. Google Analytics werkt standaard met bezoeken in de statistiekgegevens. AdWords met klikken.
Wanneer je in de Google Analytics onder Acquisitie naar de AdWords rapporten kijkt, zie je bezoeken. Zelfs wanneer je net gisteren alle AdWords campagnes gestopt hebt, zou je hier gegevens kunnen zien. Want bijvoorbeeld bezoekers die gisteren of eergisteren op een advertentie hebben geklikt, kunnen vandaag terug komen. En hun bezoek wordt dan bij AdWords in Analytics weergegeven. En ook alle gegevens die gekoppeld zijn, zoals het zoekwoord dat bij die advertentie hoorde. Dit geldt dus voor alle bezoekers die terug komen binnen de conversietijd en die niet via een andere bron opnieuw de website bezoeken. Ook wanneer je AdWords advertenties niet gestopt zijn, zullen gegevens van dergelijke terugkomende bezoekers hier ook terug te vinden zijn.
In Google Analytics zijn ook klikgegevens terug te vinden. Bekijk statistieken die vergelijkbaar zijn met AdWords gegevens door te klikken op de tab klikken (clicks).
Twee klikken in AdWords, één bezoek in Analytics
Als een gebruiker twee keer op je advertentie klikt binnen dertig minuten, wordt dit in Google Analytics geregistreerd als één bezoek. Ook als de bezoeker je website heeft verlaten en even later weer terugkeert. Google Analytics hanteert een sessietijd van 30 minuten. Dat betekent dat na 30 inactiviteit van een bezoeker een nieuwe sessie begint. Een nieuwe sessie staat gelijk aan een nieuw bezoek. Na elke interactie met de website, zoals een nieuwe pagina bekijken, wordt de sessietijd opnieuw op 30 minuten gezet.
Klik in AdWords en geen bezoek in Analytics geregistreerd
Een bezoek kan in Google Analytics worden geregistreerd als de bezoekers JavaScript, afbeeldingen en cookies hebben ingeschakeld in hun browser. Bezoekers die via een AdWords advertentie op je website terechtkomen, hebben mogelijk Javascript, cookies of afbeeldingen uitgeschakeld. Ook kan het wel eens gebeuren dat de javascript code niet helemaal goed werkt voor een bezoek.
AdWords filtert ongeldige klikken
Een ongeldige klik op een AdWords advertentie kan wel leiden tot een bezoek op de website. En dat bezoek wordt dan ook in Google Analytics geregistreerd. Ongeldige klikken kunnen ontstaan doordat iemand erg vaak op dezelfde advertentie klikt. Zo wordt voorkomen dat de adverteerder onterecht op kosten wordt gejaagd.
Instellingen in Google Analytics of Adwords
Analytics filters kunnen bepaalde gegevens uit je Analytics-rapporten verwijderen. Wanneer in AdWords autocodering niet aan staat worden bezoeken via een klik op zoekadvertenties aan Google organic toegewezen. Ook wanneer via redirects op de website de campagne informatie van de autocodering verwijderd wordt, is Google organic de bron.
Controleer wat voor Analytics filters je ingesteld hebt staan.
Redirect op de landingspagina bij oude URL in Adwords
Let verder op dat de bestemmingspagina´s in de advertenties ook de daadwerkelijke bestemmingspagina is. Geavanceerder CMS-en verwijzen automatisch door naar een nieuwer aangemaakte pagina via een redirect. Om mensen die via de oude URL de website benaderen, direct naar de goede pagina door te sturen. De bezoeker komt wel op de goede (nieuwe) pagina, maar door en redirect kan de Adwords informatie verloren gaan. In Analytics kan dan het bezoek niet meer gekoppeld worden aan Adwords. En komt bij bron/medium google/organic terecht. Daardoor is het mogelijk dat je meer Adwords klikken ziet dan bezoeken.
Wanneer alle bestemmings-URL´s in een advertentiegroep nog naar de oude pagina met een redirect staan, kan het zelfs gebeuren dat je totaal geen bezoeken in Analytics geregistreerd ziet, terwijl je wel klikken ziet.
Bookmark met Adwords informatie (gclid)
Adwords geeft informatie door met de zogenaamde gclid parameter. Wanneer een advertentie verwijst naar mijnwebsite.nl/landingspagina.html dan stuurt Adwords de bezoeker naar een link die er uitziet als :
mijnwebsite.nl/landingspagina.html?gclid=3n4827
Een bezoeker die op dat moment een bookmark maakt, heeft een bookmark met de gclid parameter. De gclid parameter is er om de adwords informatie aan Google Analytics door te geven. Wanneer later de bezoeker via de bookmark opnieuw je website bezoekt worden deze bezoeken in Analytics gezien als afkomstig van Adwords. En niet als een directe bezoeken.
Onverklaarbare gegevens, onderzoek per stap
Is nu duidelijker geworden waar de verschillen vandaan komen? Het is veel om dit allemaal te onthouden. Wanneer je een onverklaarbaar verschil hebt, ga dan gewoon het rijtje af, en controleer per stap of dit van toepassing kan zijn.
Een reactie of een like via sociale media voor dit artikel vindt de schrijfster van dit artikel leuk.