Nu Universal Analytics alle functies en Cross Device Measurement

universal cross device reporting3Op 2 april kondigde Google aan dat Universal Analytics uit beta is, en nu alle voormalige functies uit Google Analytics goed ondersteunt.

De voorheen ontbrekende Remarketing faciliteiten werken nu ook. Om deze reden door gaan met de oude Google Analytics versie is niet meer nodig.

Google Tag manager ondersteunt alle Universal Analytics opties. Extra in Universal Analytics is:de mogelijkheid voor Cross Device measurement.

Cross Device Measurement

Cross device measurement houdt in dat je een bezoek kunt toewijzen aan dezelfde bezoeker wanneer die via verschillende apparaten je website benadert. (dus ook een transactie zo kunt toewijzen).

Dit vergt wel extra implementatie op de website. Je moet namelijk zelf een user-id aanleveren. Die moet er dus zijn door bijvoorbeeld doordat je een login op je website hebt. Het geeft ook extra mogelijkheden. Is er een user ID dan kun je die ook op een klantenkaart zetten. Wanneer iemand koopt met de klantenkaart, kan deze actie ook in Analytics gekoppeld worden.Voorwaarde is wel dat users id´s anoniem zijn en de klantkaart registratie aan internet gekoppeld is. Er mogen geen persoonlijke gegevens in Google Analytics geregistreerd worden.

Normaal wordt een sessie (bezoek via een bepaald apparaat) gekoppeld aan dat apparaat. Simpel gezegd wanneer je op een computer een website bezoekt, en later via je tablet, zijn dat twee verschillende bezoekers voor Analytics. Alleen wanneer je op de website inlogt bij beide bezoeken, zijn er mogelijkheden om te herkennen dat het dezelfde bezoeker betreft. Dat weet Analytics niet van zichzelf. Dus er moet een koppeling komen tussen de user die inlogt en Analytics. Dit kan door vanuit de website een User ID door te geven.

Wanneer je dat wilt moeten er dus extra faciliteiten komen om een eigen User Id aan Analytics door te geven. Daarnaast werkt dit niet wanneer bezoekers niet inloggen. Zie ook support.google.com analytics

Hieronder een korte weergave van de instellingen.

User ID setup in Analytics

De user ID settings zijn te vinden op property niveau. Selecteer je account, ga naar Beheerder, Property, Trackinginfo, User ID. Daarna kun je het stapsgewijs instellen.

Je moet hierbij tracking code instellen om unieke user ID´s te registeren. Die ID´s dus vanuit de website doorgegeven worden. Om dat te doen zal er wel wat programmeerwerk nodig zijn.

De User ID opzet kan ook voor mobile apps analytics gebruikt worden. Alleen krijg je de gegeven van een website en een app niet in 1 rapport te zien. Omdat voor Web app analytics een eigen web app analyts property gebruikt wordt.

User ID in Google Tag Manager

Hiervoor moet je in de Universal Analytics tag een extra veld toevoegen Voor de user ID: De user Id kan met een macro uit de gegevenslaag gelezen worden. Vereiste hiervoor is dus dat een websiteprogramma (eigengemaakt) er voor zorgt dat dit ID in de gegevenslaag gezet wordt.

De handleiding Tracking User ID (Universal Analytics) via Tag manager is te vinden op support.google.com tagmanager

Rapportage in een User ID view (dataweergave)

De gegevens geregistreerd met de User Id tracking code kunnen bekeken worden in een User ID dataweergave. Hiervoor moet in de User ID settings het tonen van deze rapporten aangezet worden. Het is mogelijk om meer van dergelijke dataweergaves te maken.

Je gebruikt dus verschillende dataweergaven voor overzichten waar wel en geen persoonlijke User ID sessies plaats vinden.

Google universal cross-device-reports

Uitleg over Cross Device Measurement voor ontwikkelaars wordt gegeven in deze video :

Plaats reactie

Je kunt de volgende HTML tags gebruiken:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>