Uiterlijk webpagina kiezen? Doe een content Experiment

Content experiment Google Analytics Met webanalytics kun je tekortkomingen in webdesign en inhoud detecteren. Maar je kunt er niet aan afleiden of nieuwe ideeën of voorgestelde wijzigingen beter gaan presteren. Het is handig om daarvoor een experiment te doen. In een experiment vergelijk je de oude situatie met de gewijzigde (nieuwe) situatie. Met Google Analytics Content Experimenten, kun je varianten van een webpagina testen. Pas dit toe wanneer twijfelt of wijzigingen in je in je website goed zullen uitpakken.

Varianten van een webpagina testen

Vaak wordt de al bestaande pagina getest met een nieuw ontworpen pagina. Hierin krijgt bijvoorbeeld 50% van de bezoekers de oude pagina te zien. En 50% van de bezoekers de variant. Je test dan of de nieuwe pagina beter converteert dan de oude pagina. Zo´n experiment wordt A/B-test genoemd. Regelmatig wordt er mee ontdekt dat zelfs kleine veranderingen grote invloed kunnen hebben, Bijvoorbeeld het veranderen van de grootte of kleur van de “Bestellen” knop.

Je kunt ook meer dan één variant van een webpagina tegelijkertijd testen. Wanneer je niet zoveel bezoekers krijgt, kun je dat beter niet doen. Want dan krijgt het experiment misschien te weinig gegevens tot om een statistisch verantwoord resultaat te komen.

Content experiment winnaar

Ccontent experiment winnaar data

Winnaar gevonden (groene pijl) met 94,7 % waarschijnlijkheid dat de variant beter presteert.

Een Google Analytics experiment heeft een doel nodig

Voordat je een experiment opzet, moet je in Analytics een doel bepaald en ingesteld hebben. Doelen instellen in Analytics kun je onder profielinstellingen doen. Een doel voor een productpagina kan een bezochte “Bedank”-pagina zijn, die getoond wordt na aankoop van het product. Wanneer het downloaden van een bestand (e-book) een conversie is, kan dat als doel ingesteld worden. Ook het invullen van een offerte aanvraagformulier kan een doel zijn. Je kunt meer over doelen instellen lezen op de Google Analytics support pagina.

Wat je verder moet doen bij een experiment:

  • Maak in ieder geval minimaal één variant van de bestaande pagina. Wanneer je start met een nieuw product kun je natuurlijk ook totaal nieuw ontworpen varianten van een productpagina testen.
  • Tijdens het aanmaken van de test, produceert Google Analytics coderegels die de test afhandelt. Deze code moet op één van de testpagina´s geplaatst worden. De Google Analytics-trackingcode gecombineerd met deze experimentcode herkennen vanzelf de andere paginavarianten die bij het experiment aangegeven zijn..

Google Analytics content experiment instellen

Deze Experimenten zijn redelijk eenvoudig op te zetten voor iemand die met Google Analytics bekend is. In Google Analytics is de optie te vinden onder Inhoud.

Je kunt met de experimentfunctie op basis van gegevens die van je bezoekers komen verbeteringen op de website aanbrengen.
In tegenstelling tot de meeste andere aspecten van Google Analytics, zijn Content Experimenten makkelijk uit te leggen aan collega’s en het management. Iedereen kan dit begrijpen en vindt ze interessant. Het kan zelfs leiden tot collegiale weddenschappen op de uitslag. En meer betrokkenheid van medewerkers bij de inhoud van de website.

Soms kan de uitkomst uitgebreidere invloed op marketing uitingen kunnen hebben. Wanneer een bepaalde uitdrukking, slogan of foto erg aanspreekt, zou deze ook goed voor de bedrijfsfolder of andere promotiematerialen kunnen werken.

IP-adressen bedrijf en medewerkers uitsluiten

Zorg er wel voor dat IP-adressen van je bedrijf, en zelfs eventueel privé IP-adressen van medewerkers in een profielfilter uitgesloten worden. Dit is altijd van belang om de trackingsdata van je bedrijfswebsite eenduidig te houden. Maar is zeker van belang bij een Google Analytics experiment. Lees hierover meer op de support pagina Intern verkeer uitsluiten.

Lees meer over Google Analytics experimenten en het instellen hiervan op de support pagina.

Plaats reactie

Je kunt de volgende HTML tags gebruiken:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>