Splittesten in Adwords met remarketing campagne

Google Analytics remarketing lijsten Soms stelt iemand een moeilijke vraag.
Zoals de volgende wens: Ik wil display advertenties splittesten met een retargeting campagne. Ik wil een branding advertentie versus een product advertentie testen. Ik wil de helft van de bezoekers van mijn retargetinglijst alleen de branding advertentie laten zien, en de anderen alleen de product advertentie.
Hoe doe ik dat?

Eh, eh, ehhh ??? Mijn eerste reactie is, dat kan volgens mij niet.

Dat kan toch niet met de AdWords ACE testtool?

Met de Adwords ACE testtool kun je veel testen. Zoals verschillende zoekwoorden in een advertentiegroep, verschillende biedingen, verschillende advertenties, twee hele advertentiegroepen vergelijken enz, enz.

De vraagsteller wil de effectiviteit van twee advertenties vergelijken. Met de Adwords ACE-test tool kun je wel verschillende advertenties testen. Bij een 50%-50% split wordt bij elke veiling één van de advertenties uitgekozen.

50% van de advertenties van de controlegroep gaat naar de veiling
50% van de advertenties van de experimentgroep gaat naar de AdWords veiling
Bij elke veiling kan het willekeurig een van de twee advertenties zijn.

Die advertenties worden dus willekeurig afgewisseld voor dezelfde targeting in de advertentiegroep. Dus bezoekers kunnen op verschillende momenten de ene of de andere advertentie zien. Dat is dus niet te vergelijken met een Google Analytics A/B-test voor webpagina´s. Een bezoeker die bij het eerste bezoek pagina A te zien krijgt, wordt in een A/B test ook bij volgende bezoeken naar pagina A gestuurd. En krijgt in principe niet pagina B te zien. (een A/B test wordt in Google Analytics content experiment genoemd)

De vragensteller wil in zijn test een re-marketing groep met vergelijkbare bezoekers, die consequent maar één van de twee advertenties te zien krijgt. En een andere groep die consequent de andere advertentie ziet.

Werken met twee remarketing lijsten, die hetzelfde opgebouwd worden werkt hiervoor niet. Je kunt wel twee dezelfde lijsten maken. Maar hoe voorkom je dat een bezoeker van de ene lijst niet ook in de andere lijst terecht komt? Want de voorwaarden voor toevoegen van de bezoeker zijn voor beide lijsten zijn hetzelfde.

Of is het mogelijk op te een of andere manier een remarketing lijst in tweeën te breken vroeg ik me af.

Ja die mogelijkheid is er : bezoekerssegment of visitor bucket!

Bezoekerssegment voor A/B-testen met remarketing lijsten

Google Analytics geeft gebruikers een willekeurige numeriek label van 1 t/m100. Je kunt dat label getal als filter gebruiken bij het aanmaken van een remarketinglijst. Dit kan door te kiezen voor Bezoekerssegment (Visitor Bucket) wanneer je een remarketinglijst maakt.
Je kunt Bezoekerssegment gebruiken om A/B/N testen op te zetten met je remarketing lijsten en bijbehorende advertenties. Je kunt in zo´n test dan de effectiviteit van de ene remarketing campagne vergelijken met een andere.

remarketing filter met bezoekerssegmenten

remarketinglist bezoekersfilter voor dimensies

Google analytics remarketing dimensie filter bezoekerssegement

Tegenwoordig is het uiterlijk wat veranderd van de tool, zie hieronder

 

In Google Analytics de remarketinglijst in tweeën breken

Je kunt twee Bezoekerssegmenten maken om een groep gebruikers te identificeren. (bijvoorbeeld. inkomsten> 100; Transacties> 5; Land /gebied is Nederland). Daarna gebruik je het Bezoekerssegment getal om ze te onderscheiden:

Lijst A: Omzet> 100 EN Bezoekerssegment Kleiner dan 51
Lijst B: Omzet> 100 EN Bezoekerssegment Groter dan 50

Bezoekers die gecodeerd zijn met een getal binnen het bereik 1 – 50 zijn kandidaten voor Lijst zijn A. Bezoekers die gecodeerd zijn met een getal binnen het bereik 51 – 100 zijn kandidaten voor Lijst B. Gebruik Lijst A in een advertentiegroep (met de branding advertentie), en gebruik Lijst B in een andere (met de product advertentie), en analyseer daarna welke het effectiefst was.

Kijk voor meer informatie op de support pagina over remarketing lijsten in Google Analytics

Plaats reactie

Je kunt de volgende HTML tags gebruiken:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>