sociale media
Wil je wat meer aan de slag met sociale media? Dan is verstandig te bepalen wat je wilt bereiken met sociale media. Hiervoor kunnen verschillende redenen zijn. Bijvoorbeeld :
- Je doelgroep bereiken omdat die zich op sociale media bevind
- Een dialoog aangaan me (potentiele) klanten
- Klantenbinding
- Partners en gelijkgestemden bereiken
Richt je het eerst op de sociale media waar de doelgroep het best gevonden wordt. Momenteel zijn vooral facebook, linkedIn, Twitter erg populair. Google Plus en Pinterest zijn erg in opkomst. Verder is bloggen is erg populair. Stem de inrichting af op het doel wat je wilt bereiken.
Sociale media combineren met blog
Het is er handig om sociale media te combineren met een blog. Sociale media zijn vaak niet geschikt om grotere artikelen op te plaatsen. Door artikelen op een blog te plaatsen kun je vanuit de verschillende sociale media daarnaar verwijzen. Plaats dan op de sociale media een korte berichtje met toelichting en link naar het blogartikel.
Andere voordelen van een blog
- Het ondersteunt de bedrijfswebsite
- Artikelen in blogs worden goed gevonden in Google
Voor een blog kan het beste gewerkt worden met WordPress. Dit CMS kan goed vindbaar gemaakt worden voor zoekmachines. Er zijn ontzettend veel uitbreidingen gratis te verkrijgen en te koop. Het is makkelijk geschikt te maken voor surfen met mobiele apparatuur. WordPress maakt automatisch RSS-feeds aan.
SEO effecten
Verder wijzen SEO specialisten er op dat het actief zijn op sociale media de ranking van de bedrijfswebsite in Google bevordert. Vooral een Google Plus bedrijvenpagina wordt op dit punt positief beoordeeld.
Stap voor stap
Doe niet alles door elkaar heen. Zorg eerst dat het blog er goed uitziet heeft en wat inhoud. Maar een pagina aan op één sociaal medium. Richt dat goed in. Geef daar bekendheid aan en probeer volgers te krijgen. Verzoek medewerkers om in de handtekening van mails een verwijzing naar het blog en sociale media in de handtekening plaatsen. dan verder met een ander sociaal medium. Bepaal ook wie reacties afhandelt en reageer op vragen gesteld worden via het medium en het blog.
Niet alleen het bedrijf promoten
Gebruik sociale media niet alleen om je bedrijf te promoten. Daar knappen mensen op af. Zorg er voor dat geplaatste artikelen, plaatjes, video´s en links interessante informatie bevat voor de volgers en vrienden.