SEO optimalisatie of advertentie op Google voor meer bezoekers?
Moet je met SEO hoger in de Google zoekresultaten komen? Of met een advertentie op Google op de eerste pagina bezoekers trekken? Maar heeft dat zin wanneer je ook gewoon (organisch) op Google gevonden kunt worden? Een website die voor bezoekers interessant en overzichtelijk is een eerste vereiste.
Advertentie op Google
Google toont advertenties die horen bij zoekwoorden waar iemand op zoekt. Daarom kunnen dergelijke advertenties heel doelgericht ingezet worden. Past het zoekwoord niet, wordt de advertentie niet getoond. Iemand die klikt op zo´n advertentie word naar je website doorgestuurd. Dit heet adverteren met AdWords.
Met SEO optimalisatie hoog in Google
Je kunt met je website hoger in Google zoeken komen door aandacht aan SEO optimalisatie te besteden. Google plaatst relevante websites hoog. Er zijn heel veel factoren binnen en buiten de website die van invloed zijn. Dit zijn de organische niet betaalde zoekresultaten bij Google.
Invloed van betaald adverteren op organische vindbaarheid
De organische zoekresultaten staan links bij Google zoeken. De betaalde rechts. Dit zijn gescheiden systemen. Google AdWords advertenties beïnvloeden niet de organische hoogte waar je website gevonden wordt. En andersom ook niet.
Wel is indirecte invloed mogelijk. Google wil voor een zoekwoord de relevantere websites hoger plaatsen. Wordt door adverteren je website populairder. Dan Google daarover signalen opvangen. En organisch de site hoger plaatsen. Daarvoor moet de website van waarde zijn voor bezoekers. Het versnelt dan een proces wat zonder advertenties langzamer zou verlopen.
SEO en adverteren versterken elkaar
Verschillende marketing kanalen versterken elkaar. Daar maken veel en vooral grote bekende merken gebruik van. Bij speciale aanbiedingen of een nieuw product kun je de promotie nauwelijks missen. Zowel op televisie, radio, internet, tijdschriften en krant wordt er geadverteerd.
Voordat je een website optimaliseert of Bij Google gaat adverteren doe je een zoekwoorden onderzoek. Deze onderzoeken lijken op elkaar, maar zijn toch verschillend.
Google AdWords adverteren en expertise
Niet goed ingerichte Adwords campagnes kosten vaak te veel geld. Het goed inrichten daarvan is niet zo makkelijk. Zorg dus dat je zelf de kennis hebt of krijgt. Of laat een (externe) expert dit doen..Dit laatste heeft als voordeel dat een expert ook de ontwikkelingen blijft volgen. Het AdWords systeem krijgt regelmatig andere of nieuwe functionaliteiten. Eigen kennis is nooit weg, vergt wel doorlopende bijscholing.
SEO of adverteren
Omdat meer kanalen elkaar ondersteunen kan een combinatie goed werken. Daarbij kan ook naast SEO gebruik gemaakt worden van andere kanalen zoals affiliate marketing of email marketing.
SEO is meer gericht op de lange termijn. Wanneer je de website optimaliseert zijn wijzigingen meer blijvend. Wel is ook SEO een doorlopend proces. Ook bij wijzigingen op de website moet je er rekening mee houden. Je website algeheel krijgt een hogere waarde. Waardoor je op meerdere zoekwoorden beter gaat scoren. Wanneer je voor een belangrijk zoekwoord goed scoort in Google wisselt dat meestal niet van dag tot dag.
Adverteren werkt op het moment dat de advertentie getoond en gezien wordt. Een campagne moet dus blijven draaien om direct effect te hebben. Wel kunnen natuurlijk bezoekers enthousiast geworden zijn van je site of producten en uit eigen voorkeur terug komen.
Een bedrijf dat net start met een website kan met adverteren beginnen om direct bezoekers te krijgen.. En verder gaan om met SEO optimalisatie een reputatie bij de organische zoekmachine opbouwen.
Meet de resultaten van je inspanningen
Je kunt alleen te weten worden welke combinaties het beste werken als je meet. Welke marketing kanalen werken het best? Zorg dat je webstatistieken registreert. Google Analytics is gratis en wordt hiervoor veel gebruikt.