ROI – rendement op investering in Google Adwords

ROI Google Adwords ROI is de verhouding tussen het rendement en de investering. ROI wordt ook vaak aangeduid met Return of Investment. Dit geeft een vergelijkingsgetal van de winstgevendheid. Wanneer je in Google AdWords conversies registreert die aan een klik op een advertentie gekoppeld zijn, wordt de ROI berekend. Je ziet dan de ROI van campagnes, advertentiegroepen en zoekwoorden.

De uitleg van ROI wordt door Google in deze Video weergegeven.

Hieronder staan de gegevens waarmee gerekend wordt :

Return on investments Adwords

Return on investments Adwords-2

Return on investments Adwords-3

Return on investments Adwords-4

Kosten per conversie en ROI

De gegevens waar naar gekeken wordt naar kosten per conversie en ROI

  • Kosten per conversie = totale kosten / aantal conversies

Uitgebreid beschreven is het ROI

  • (Opbrengsten investering – Kosten investering ) / Kosten investering.

Simpel gezegd :

  • ROI = winst / kosten

Bij Google Adwords spreekt met ook wel over de

  • Winst voor advertentiekosten / kosten Adwords

Wanneer je het in een percentage uitdrukt  wordt ROI:

  • winst * 100 / uitgegeven Adwords

Bij een verliesgevende investering is de ROI een negatief getal. Met de ROI kan de winstgevendheid van een project in beeld worden gebracht. Je kunt er ook bedrijven met elkaar mee vergelijken.

De ROI van bedrijf A = 10%
De ROI van bedrijf B = 5%

Bij een daling van de verkoopprijs bij de verkoop van producten heeft bedrijf B eerder een probleem dan bedrijf A.

In de video wordt gezegd : “When ROI is 100% your are breaking even.” Dit is een rare zin. Wanneer je 200 euro winst hebt en 100 euro kosten, komt volgens de bovenstaande berekening de ROI uit op 100%. En juist bij een 0% ROI kom je op het break even punt uit.

De website business-case-analysis.com zegt hierover het volgende :

http://www.business-case-analysis.com/return-on-investment.html

Most forms of ROI analysis compare investment returns and costs by constructing a ratio, or percentage. In most ROI methods, an ROI ratio greater than 0.00 (or a percentage greater than 0%) means the investment returns more than its cost.

Misschien dat persoon uit de video er van uit gaat dat een bedrijf ook andere kosten heeft, zoals vaste kosten. En dat pas boven de 100% ROI een product winstgevend kan zijn. Maar dat had dan wel vermeld moeten worden. Want zoals het nu verteld wordt klopt het niet. Verder is het wel een informatief voorbeeld.

Video conversies bijhouden in Google Analytics

Wil je meer weten over het instellen van conversies bijhouden in Google Adwords bekijk dan onderstaande video. Een conversies of doel is bereikt wanneer een bezoeker een voor het bedrijf zinvolle actie uitvoert. Dat kan een verkoop zijn, maar ook een inschrijving voor een nieuwsbrief waar een omgerekende geldwaarde aan toegekend wordt. Voor het bijhouden van conversies moet een code op de conversiepagina (bedankpagina) geplaatst worden.

Één reactie

  1. Joost

    Ik druk ook altijd de roi uit in een percentage hoe vaak je je investering terugverdient. 500% is 5x je investering. 100% is eenmaal je investering, oftewel break even.

    Wel goed om ook je eigen kosten mee te nemen en niet alleen die van adwords, vergeet ook niet je belastingen.

Plaats reactie

Je kunt de volgende HTML tags gebruiken:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>