Praten over geld kan verkeerd zijn
In een webwinkel is het vaak goed om te tonen wat iets kost. Duidelijk maken dat het een goedkopere aanbieding betreft bevordert meestal nog beter de verkoop. Maar met duurdere (luxe) artikelen en diensten is direct praten over geld niet altijd de beste afslag.
Het is makkelijk voor te stellen dat bij een grotere uitgave de prijs kan afschrikken. Terwijl het product of diens wel heel waardevol voor de potentiële klant kan zijn. Een sociale verbondenheid met een product is een waardevolle factor om aankoop te overwegen. Een persoonlijke connectie wordt meer gevoeld wanneer een (potentiële) klant meer tijd in de overweging van je product stopt. Ook een verzoek om even tijd te nemen om informatie te lezen over een product of dienst helpt hier bij.
Dit betekent niet dat prijsinformatie niet vermeld moet worden. Het niet vermelden is klantonvriendelijk. En kan zorgen voor extra zoekacties door de bezoeker waarbij de prijsinformatie niet gevonden wordt. Daardoor kunnen klanten afhaken.
Denk in ieder geval na over de volgorde van aanbieden van de informatie. Wat belangrijk is dat je duidelijk maakt wat de waarde van je product of dienst is voor de klant. Het kan een goede investering kan zijn. Goede apparatuur of, ondersteunende dienstverlening verdient zichzelf terug. Heb je iets extra´s aan te bieden wat de concurrenten niet kunnen aanbieden? De waarde is niet wat het kost, maar wat het de klant levert.
Noem dus pas je prijs wanneer het klanten helder is wat je product of dienstverlening inhoudt en kan betekenen voor de klant.
Neem dus even de tijd om bij de consequenties hiervan stil te staan.
Daar kan iets positiefs uit voortkomen.