Pas op met eigen AdWords advertentie bekijken
Waarom is het bekijken van je eigen AdWords advertentie af te raden? AdWords geeft een kwaliteitsscore. Een belangrijke factor daarvoor is de CTR of klikfrequentie. De klikfrequentie geeft de verhouding aan van het aantal keren dat een advertentie vertoond wordt, ten opzichte van het aantal keren dat er op geklikt wordt.
Op aantrekkelijke of relevante advertenties wordt vaker geklikt. Dat geeft een hoge CTR. Een hoge CTR is een positief teken en kan voor een betere kwaliteitsscore zorgen. Google AdWords beloont een hogere kwaliteitsscore door de kosten per klik te verlagen, of de advertentiepositie te verhogen. Dat laatste heeft meestal meer omzet tot gevolg.
Effect van het bekijken van je eigen advertentie
Wanneer je probeert op Google zoeken je eigen advertentie te zien, dan voeg je een niet zinvolle vertoning toe. Dat verlaagt de CTR, en kan gevolgen hebben voor de kwaliteitsscore.
Vooral wanneer je met een klein dagbudget werkt is de invloed hiervan verhoudingsgewijs hoog. En op je eigen advertentie klikken, verhoogt alleen je eigen kosten.
Weten of je AdWords advertentie werkt
Wanneer je pas gestart bent met AdWords wil je graag weten of je advertentie vertoond wordt. Dat kun je zien in de campagne statistieken van AdWords. Daar kun je aantal vertoningen, klikken en CTR zien.
Deze gegevens zijn ook per advertentiegroep, advertenties en zoekwoorden te bekijken.
Veilig je Advertenties op Google zoeken bekijken
Wanneer je toch wilt bekijken hoe je advertenties er uit zien op Google, dan heeft Google AdWords daar een tool voor : Advertentievoorbeeld en –diagnose. Deze is te vinden onder menu Hulpprogramma´s en analyse.
In het Engels “Ad Preview and Diagnosis” genoemd.
AdWords Tool Advertentievoorbeeld en diagnose
Voorbeeld: Bij vak Voorbeeld voer je het zoekwoord in waarvoor je wilt kijken of je advertentie vertoond wordt op Google.
Domein: Je moet het Google domein aangeven. Wanneer je in België adverteert moet je dit veranderen in Google.be, omdat de advertenties daar vertoond worden.
Taal: Geef de juiste taal aan. Wanneer je met campagnes werkt met verschillende talen, zie je de advertentie die bij de hier aangegeven taal past.
Plaats: Regio of landnaam, waarvoor je onderzoekt of je advertentie vertoond wordt. Wanneer meer concurrenten een bepaalde regio of provincie targeten kan dit effecten hebben op je advertentie plaatsing.
Apparaat: Geef aan voor welke soort apparaat je de advertentie wilt weergeven.
Nadat de zoekopdracht gegeven is, geeft de Tool aan of de advertentie wel of niet vertoond wordt met een melding en een pijl.
Er wordt ook aangegeven uit welke campagne en advertentiegroep de getoonde advertentie komt. Je ziet dus welke advertentie getoond wordt bij welk zoekwoord.
Een getoonde advertentie wordt groen gemarkeerd.
Houd er rekening mee dat met deze tool geen Advertentie extensies getoond worden. Je kunt aan het woord “Preview ” in het watermerk op de achtergrond zien dat je in de tool kijkt, en niet op de werkelijke zoekmachine.
Met deze tool kun je ook zoeken wanneer je geen Adwords account hebt of niet bent ingelogd. Er is dan natuurlijk geen koppeling met je eigen advertenties.
Maar je kunt dan bijvoorbeeld wel onderzoeken welke advertenties in een ander land, regio of plaats actief zijn. Of op een ander apparaat.
Je vindt de tool op : adwords.google.nl/d/AdPreview
Je eigen IP adressen uitsluiten in Adwords
Je kunt in AdWords IP adressen opgeven waaraan je advertentie niet vertoond wordt. Dit is een andere mogelijkheid om jezelf te beschermen tegen het bekijken of vertonen van je eigen advertentie. Lees hoe dit moet in artikel IP adres uitsluiten in Google Adwords
—
Vind je dit artikel zinvol? de schrijfster vindt een like leuk. Ook reacties zijn welkom.