Meer onderscheid in links bij In Page Analytics werkt niet. Waarom?
Onder menu Content vind je in Google Analytics de optie In Page Analytics. Je ziet met die optie visueel op je website hoe vaak procentueel op een bepaalde interne link op je website geklikt is.
Met de standaard mogelijkheden is er een beperking. Heb je meerdere links met dezelfde verwijzing, dus met dezelfde doel-URL, dan worden klikken op die links gelijk gesteld. Heb je dus zowel een link boven en onderin je pagina naar http://mijnweb.nl/pagina6,.dan is het vaak zo dat de meeste klikken toch van een link bovenin een pagina zullen komen. Maar doordat er geen onderscheid is weet je het niet zeker. De klikken worden bij elkaar opgeteld.
Redelijk recent wordt door Google aangegeven dat voor dit probleem een oplossing is gekomen. Hiervoor voeg je wat In Page tracking code toe aan je Google Analytics tracking code op de juiste plaats. Makkelijk toch. Voor niks gaat de zon op bij Google. Jammer dat het vaak wel tijd kost.
Enhance link attribution / Uitgebreide linktoeschrijving
Waar liep ik tegen aan? Na een aantal dagen onderzocht ik het resultaat Geen resultaat !!, Het werkt niet. Wat is er loos?
Verschillende GA InPage tracking code per taal?
Eerst onderzoeken of ik iets fout heb gedaan met de code. Bij nader onderzoek blijkt de In Page tracking code die is aangegeven op Google support pagina´s per taal verschillend is.
De Engelstalige websites moeten blijkbaar andere code moeten toevoegen als de Nederlandstalige. Wat is dat nu? Ik switch regelmatig van taal in mijn Google Analytics. De tracking code wordt daar echt niet anders van.
Er staat in de Google handleiding dat je de anders gekleurde code moet nemen. In de Engelse handleiding staat die code rood gekleurd. In de Nederlandse vet weergegeven. Welkom in de wondere wereld van Google Support.
- Nederlandse variant tracking code
var pluginUrl = ((‘https:’ == document.location.protocol) ?
‘https://ssl.’ : ‘http://www.’) +
‘google-analytics.com/plugins/ga/inpage_linkid.js’;
http://support.google.com/analytics/bin/answer.py?hl=nl&hlrm=en&answer=2558867
- Engelse variant tracking code:
var pluginUrl =
‘//www.google-analytics.com/plugins/ga/inpage_linkid.js’;
_gaq.push(['_require', 'inpage_linkid', pluginUrl]);
http://support.google.com/analytics/bin/answer.py?hl=en&answer=2558867&topic=2558810&ctx=topic
Ik ben geen javascript programmeur. Maar ik heb vaak al iets aan de code toegevoegd of gewijzigd. En ik heb veel over de werking er van gelezen. Dan zijn de meeste Analytics coderegels meestal wel goed te volgen.
Waarom werkt de In Page tracking code niet?
Wanneer ik de code´s in de beide talen vergelijk vallen me een aantal zaken op:
- Er wordt een javascript programma bestand opgehaald van de google analytics server : inpage_linkid.js’
- In de Nederlandse code wordt er rekening gehouden dat de website onder het beveiligde ssl protocol draait. Er wordt dus rekening gehouden met een inpage_linkid.js’ bestand onder beide protocollen https://ssl. of http://www
- In de Nederlandse code ontbreekt de opdrachten regel :
_gaq.push(['_require', 'inpage_linkid', pluginUrl]);
Dit is de regel die er voor zorgt dat de uiteindelijke opdracht uitgevoerd wordt.
Potentieel lijkt mij de Nederlandse code beter daar er rekening gehouden wordt met zowel https als http pagina´s. Bij goed kijken in op de Nederlandse support pagina, zie je dat daar wel de _gaq.push regel staat. Alleen heeft Google vergeten die regel vet weer te geven. Dit staat dus niet aangegeven als coderegel die je ook toe moet voegen. Nu lijkt het me logisch dat die er wel bij hoort. Dus voeg ik die ook maar toe.
Ik ben het nu aan het testen. Met deze code :
var pluginUrl = ((‘https:’ == document.location.protocol) ?
‘https://ssl.’ : ‘http://www.’) +
‘google-analytics.com/plugins/ga/inpage_linkid.js’;
_gaq.push(['_require', 'inpage_linkid', pluginUrl]);
Wanneer het werkt zal ik het aangeven. Zo niet, dan zet ik mijn speurtocht voort. Ik weet nog niet zeker of mijn analyse klopt. Ik heb het even voor de vuist weg gedaan. Reacties zijn daarom uitermate welkom.
Er ontbreekt nog meer bij Google Support Nederlands
Er staat in de Engelstalige Google Support pagina een stuk extra instructie die in de Nederlandstalige support blijkbaar vergeten is. Het betreft deze instructies :
ENABLING ENHANCED LINK ATTRIBUTION IN THE REPORTS
After you update your tracking code, you then need to enable enhanced link attribution in your property settings:
- Click Admin at the top of any Analytics page.
- Navigate to the property for which you want to use enhanced link attribution, and click the Property Settings tab.
- In the In-Page Analytics section, select the Use enhanced link attribution option.
- Click Apply.
Dit betreft dus de Property instellingen weergegeven in de afbeelding hieronder.
====>>> Het werkt nog steeds niet!! Wie weet de OPLOSSING ??
Bovenstaande oproep heb ik toch al weer een fors tijdje geleden geschreven. Uiteindelijk na een forse tijd prutsen, en telkens een stap verder komen heb ik het werkend gekregen. Gebruik mijn beschrijving van de oplossing als handleiding om Enhance link attribution / Uitgebreide linktoeschrijving werkend te krijgen.