Nieuwsbrief Opt-In – mailings en e-mail potentiële klant en de wet

Nieuwsbrief opt inMag je klanten en potentiële klanten via mail en nieuwsbrieven altijd benaderen? Wat zegt de wet hierover? Commerciële e-mail zonder toestemming naar mensen sturen is verboden in Nederland. En wordt als spam beschouwd. Je kunt daarvoor een hoge boete krijgen.

De wet gaat soepeler om bij bestaande klanten. Daar mag je soms wél nieuwsbrieven sturen zonder voorafgaande toestemming.

Hieronder kun je in feite twee groepen onderscheiden. Mensen die zich aangemeld hebben voor een Nieuwsbrief of klanten waarvan je het email adres gekregen hebt bij een verkoop.

Opt-in systeem bij abonneren op nieuwsbrief

Het opt-insysteem wordt gebruikt bij het aanmelden voor een nieuwsbrief of berichtendienst. Het gaat om het verzenden van e-mail of sms-berichten met commerciële inhoud. Bij een Opt-In systeem geeft elke ontvanger vooraf toestemming voor het toezenden van e-mail of sms-berichten. Meestal gebeurt dat door een e-mailadres of mobiele nummer in te geven bij een aanmeldingsformulier op de website. Je mag alleen je nieuwsbrief sturen naar mensen die zich hiervoor opgegeven hebben.

Confirmed opt-in verplicht

In Nederland is de zogenaamde confirmed opt-in verplicht. De aanmelder moet bevestigen dat hij of zij zich geabonneerd heeft op de nieuwsbrief of mailing. Het bevestigen gebeurt meestal door na aanmelding een e-mail te zenden naar de aanmelder. De ontvanger moet bevestigen door op de e-mail te reageren of door op een link te klikken.

Is opt-in nodig bij bestaande klanten?

Commerciële e-mail sturen zonder toestemming is verboden in Nederland. Maar voor klanten kent de wet een uitzondering: die mogen soms wél nieuwsbrieven gestuurd worden zonder voorafgaande toestemming.

Voor commerciële mails naar klanten geldt een opt-out regeling: men mag klanten reclame mailen voor vergelijkbare producten en diensten, ook zonder dat deze expliciet hebben toegestemd.

Wie een nieuwsbrief verstuurt met alléén informatie over zijn producten en diensten, mag zijn klanten daarop abonneren zonder apart te vragen of zij dat wel willen. Wel moet het de klant duidelijk zijn dat zij een nieuwsbrief kunnen ontvangen. Wijs er bij het bestellen op en geef de klant de gelegenheid krijgen dit te weigeren.

Afmeldmogelijkheid in een nieuwsbrief

Elke nieuwsbrief een afmeldmogelijkheid vermelden. Vaak werkt dat via een link onder in de nieuwsbrief, waarmee de uitschrijving automatisch plaats vindt. Maar indien iemand op een andere wijze zicht afmeldt, bijvoorbeeld via een schriftelijke reactie, ook dan moet de afmelding natuurlijk geaccepteerd worden.

Plaats reactie

Je kunt de volgende HTML tags gebruiken:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>