Maak een invulformulier kort

formulier-kleinstBezoekers hebben een hekel aan formulieren waar ze veel gegevens moeten invullen. Zorg er voor dat je het contact met bezoekers of klanten bevordert en niet afschrikt. Hoe minder gegevens, des te makkelijker wordt een formulier ingevuld. Gebruik een formulier doelgericht. Het is geen tool waarmee je marketing onderzoek doet. Sta er eens even bij stil hoe je dit zelf ervaart of al ervaren hebt. Ik heb ze in ieder geval al korter gemaakt.

Wat kan irriteren:

  • Het invullen is veel werk
  • Gegevens die niet noodzakelijk lijken.
    Wat gaat een bedrijf daar mee doen? Vraag niet om een telefoonnummer, geboortedatum of wat dan ook, wanneer dat niet van belang is. Wanneer invullen er van wel noodzakelijk is, verklaar dan duidelijk waarom.

Voor de aanmelding van een nieuwsbrief heb je in feite alleen een email adres nodig. Vraag in ieder geval nooit om meer dan een naam en e-mailadres. Alleen een e-mailadres vragen kan nog effectiever zijn. Vraag niet om een telefoonnummer in een contactformulier wanneer je standaard per mail antwoord geeft. Mocht een telefoonnummer handig zijn kun je er later om vragen.

Maak niet alle invoer in een formulier verplicht

formulier-groot Maak een invoerveld nooit verplicht wanneer het niet nodig is. Zo laat je de keuze aan de bezoeker welke gegevens hij bekend wil maken. Het is gebruikelijk om verplichte velden met een sterretje * aan te geven

Zet er geen knop die de functie heeft om alle invoervelden te wissen. Bezoekers willen wel een bepaald veld wijzigen, maar nooit alles opnieuw invoeren (Reset knop). Een gebruiker begint vaak niet opnieuw wanneer hier per ongeluk op geklikt wordt. Indien de knop noodzakelijk is, maak deze kleiner en onopvallender van kleur.

Zorg er voor dat kort weergegeven wordt wat ingevuld moet worden. En aan welke eisen deze gegevens moeten voldoen. Moet een telefoonnummer bestaan uit 10 cijfers aan elkaar vast? Of maakt dat niet uit? Wordt een jaar in een datum met 4 of met 2 cijfers verwacht?

Wees behoedzaam bij het formuleren van foutmeldingen. Meld nooit dat een bezoeker iets fout heeft gedaan. Dat is beledigend. Leg uit hoe dat het jaar 4 cijfers heeft in het invulformulier.

Wat gebeurt er na het invullen van het formulier?

Maak een betrouwbare indruk. De bezoeker moet weten waarvoor zijn gegevens gebruikt worden. Of wat er gaat er gebeuren. Hoe vaak wordt een nieuwsbrief gestuurd waarvoor de gebruiker zich aanmeldt. Hoe lang gaat het duren voordat er gereageerd wordt of dat een bestelling opgestuurd wordt.

Plaats reactie

Je kunt de volgende HTML tags gebruiken:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>