Je webwinkel is opgezet wat nu?
Je bent bezig geweest om een webwinkel op te zetten. Je hebt een domeinnaam gekozen. Foto´s gemaakt en uitgezocht. Beslissingen over het uiterlijk van de webshop genomen. Zelf de webshop opgezet of laten opzetten.
Na een paar maanden constateer je dat de bezoekersaantallen erg laag zijn. Wat ga je nu doen?
Wanneer je een nicheproduct hebt en weinig concurrentie zal het nog relatief makkelijk lukken om de juiste bezoekers en klanten te trekken voor je website. Maar vooral wanneer je een product hebt met veel concurrerende webwinkels en bestaande merken, dan sluit je achteraan in de rij. Bestaande websites zijn SEO geoptimaliseerd, hebben al waarde bij Google, hebben diverse links op internet, deels een vast publiek en een ondersteunende marketingstrategie.
Probleem weinig bezoekers en klanten
Bovenstaande volgorde van handelen gebeurt veel. Dat is bijna logisch. Als eerste belang springt in het oog dat de webwinkel er moet komen. Daarna wordt na een aantal maanden geconstateerd dat er weinig bezoekers komen. En dat nog minder bezoekers die klant worden. En ga je proberen je dit probleem te tackelen.
De oorzaak ligt in het feit dat je vanaf de start niet met het opzetten van een totaalplan bezig bent geweest. Want dat start met het bepalen van het doel van je webwinkel. En de hele opzet van de webwinkel daarop richt. Dan kan vanaf de start de website geoptimaliseerd worden de doelen van de webshop. Kijk hiervoor ook bij de checklis website starten .
Hoe nu verder?
Je hoort over optimalisatie van websites. Over marketing mogelijkheden. Moet je een keuze maken of meerdere strategieën toepassen als
- SEO optimalisatie
- Affiliate marketing
- Zoekmachine marketing / Adwords
- Persberichten
- Adverteren in de plaatselijke krant
- E-mail marketing
Bepaal een specifieker doel voor je webwinkel
Er zijn al een groot aantal concurrerende website. Wat wil je eigenlijk met je site? Probeer te analyseren welk aspect van de markt nog niet bestreken wordt of in ieder geval weinig. Het kan een kenmerk zijn. Of misschien zich toespitsen op een niche binnen je markt. Misschien kun je een speciaal soort acties voeren of geef je speciale extra service. Kijk wat je over dat aspect te melden hebt. Richt je uitingen op dat aspect. Roep dat van de daken. Zelfs een beperking van het assortiment op je website kan effectief werken. Wanneer je daardoor meer gericht toewerkt op het speciale kenmerk van de webwinkel. Een extra voordeel hierbij is het feit dat klanten vaak makkelijker tot aankoop komen in een beperktere keuze. Maak dan van dat kleinere assortiment je speerpunt.
Zorg dat de naam van je website en uitingen op je website passen bij dit speciale aspect. En zorg je er voor dat de layout van de website, optimalisaties en marketing gericht worden op dat speciale aspect. Het is dan ook duidelijker waarop SEO gericht moet zijn en welke reclamekanalen handig zullen zijn.