Is een hoog Bouncepercentage (bouncerate) slecht?
Veel Google Analytics rapportages geven het bouncepercentage. Een hoog bouncepercentage wordt vaak als negatief gezien. Welke conclusies kun je verbinden aan het bouncepercentage?
Een bounce wordt veroorzaakt doordat een bezoeker één webpagina opvraagt, en daarna de website verlaat. Voorwaarde voor een bounce is dat er maar één enkele interactie plaats vindt voor Google Analytics. Dus wanneer een bezoeker een tweede pagina bezoekt heeft er geen bounce plaats gevonden. (meer informatie staat in artikel: Wat is een bounce)
Het bouncepercentage (bouncerate) geeft het percentage van de mensen die naar je website surfen en daarna direct weer weg gaan. Deze bezoekers hadden blijkbaar geen reden om verder te kijken of andere acties op de website te ondernemen.
Het bouncepercentage is vaak een indicatie van de kwaliteit van je bezoekers, dan wel van de kwaliteit van de landingspagina voor die bezoekers. Die is blijkbaar niet interessant genoeg om verder te kijken. Een hoge bouncerate is voor veel website eigenaren een indicatie om de performance van de website te willen verbeteren.
Wat te doen bij een hoog bouncepercentage?
Onderzoek wat het bouncepercentage voor je website betekent
Het is onmogelijk om een bouncerate van 0% te krijgen. Er zullen altijd bezoekers via een zoekmachine of link op je website terecht komen die iets anders zoeken dan je biedt. Verder heeft het soort website en de inhoud heeft een grote invloed op het bouncepercentage.
1-pagina website
Wanneer je een website hebt die bestaat uit één pagina zul je in de regel een heel hoog bouncepercentage hebben. Je zou 100% verwachten. Maar door paginaverversingen wordt de pagina voor een 2e keer geladen. En zal de bounceraat geen 100% zijn. Bij een 1-pagina website is een hoog bouncepercentage dus geen indicatie voor desinteresse van de bezoeker.
De bezoeker vindt direct wat hij zoekt
Wanneer je informatieve website hebt kan het zijn dat een bezoeker op de pagina waar hij landt direct vindt wat hij zoekt. Zo kan de bezoeker vanuit een zoekopdracht in de zoekmachine direct op de juiste pagina terecht komen. En is er geen reden is om elders op de website te kijken. Voorbeelden hiervan kunnen zijn :
- Support website, waar op de pagina de oplossing voor het probleem van de gebruiker beschreven is.
- Website met nieuwsartikelen, de bezoeker is alleen in een bepaald nieuwtje geïnteresseerd.
- Een blog heeft vaak losstaande artikelen over een bepaald onderwerp
Dergelijke websites hebben in verhouding een hoog bouncepercentage. Een hoog bouncepercentage is dan vaak een positieve indicatie. Want de bezoeker vond direct wat hij zocht.
Bouncerate onderzoek
Er is geen algemene richtlijn te geven welk percentage bouncerate goed is voor een website. Wat kun je er dan mee? Je kunt onderzoeken waar verbeterpunten te vinden zijn.
Onderzoek welke pagina´s een hoog bouncepercentage hebben. Dit kun je doen door naar menu Inhoud, Pagina´s of Inhoud, Bestemmingspagina´s te gaan. Sorteer daarna op bouncepercentage. Kijk of er iets aan de hand is met pagina´s met een hoge bouncerate. Hebben ze een technisch mankement. Is de opmaak of navigatie slecht? Is de informatie niet helder? Verbeter inhoud, navigatie en techniek waar mogelijk.
Wanneer er qua inhoud en techniek niets mis is met een dergelijke pagina kan het zijn dat bezoekers niet vinden wat ze verwachten. Dan is het beste te gaan onderzoeken waar de bezoekers vandaan komen.
Met afwisselende secundaire dimensies kun je voor de pagina verder onderzoek doen. Klik in Analytics op de link van de pagina. Je komt dan op een rapport waar alleen gegevens van die pagina getoond worden.
Kies daarna een secundaire dimensie die je wilt onderzoeken :
- Bron en medium, wie stuurt de bezoekers naar deze pagina? Komen de bezoekers van een betaalde campagne? Sluit die aan bij de verwachting van de bezoekers? Moet die veranderd worden?
Stuurt een link elders de bezoekers naar een verkeerde pagina? Kun je de webmaster vragen die link aan te passen en naar een juiste pagina te sturen? - Keyword, komen de keywords overeen met waar de pagina over gaat. Moet de SEO van de pagina veranderd worden om andere bezoekers te trekken?
Of kun je navigatie inbouwen zodat bezoekers wel makkelijk naar een geschiktere pagina kunnen gaan?
Afhankelijk van het doel en bereik van je website kan het interessant zijn om onderzoek te doen met andere secundaire dimensies voor een pagina. Denk bijvoorbeeld aan
- Land of regio, zitten er onverwachte verschillen? Wat zou de reden kunnen zijn? Is het belangrijk hier iets mee te doen?
- Browser, misschien wordt in een bepaalde browser de pagina niet goed weergegeven. Wijzig de techniek van de pagina zodat dit probleem opgelost wordt.
- Mobiel apparaat, is de pagina goed leesbaar op mobiele apparaten?
Hoe is het bouncepercentage bij de meest bezochte pagina´s?
Ga naar rapport Inhoud>pagina´s en sorteer in plaats van op bouncerate op aantal bezoekers. Zijn er pagina´s die veel bezocht worden die een relatief hoog bouncepercentage hebben? Onderzoek of die pagina inhoudelijk, technisch of qua SEO te verbeteren zijn,
- – - – -
De schrijfster van dit stuk maak je blij met een like of een reactie leuk