Ingewikkelde informatie, maak het bezoekers makkelijk

moeilijke informatie makkelijk maken Heb je ingewikkelde informatie op je website? Zoals technische handleidingen of teksten over een vakgebied? Dat kan een bezoeker afschrikken. Ook lange opsomming met handelingen zijn overweldigend. En geven bezoekers het gevoel dat het moeilijk is. Hoe maak je iets ingewikkelds aantrekkelijk? En hoe voorkom je irritaties?

Deskundigen schrijven vaak specialistische informatie en instructies. Daarbij wordt niet altijd met de lezer rekening gehouden.

Veel gemaakte fouten

  1. Schrijven vanuit het vakgebied, niet in het taalgebruik van de bezoeker
  2. Vaktermen niet verklaren
  3. Stappen overslaan. De expert is blind geworden voor tussenstappen.
  4. Alle stappen beschrijven, maar niet exact weergeven.
  5. Opmaak ondersteunt de inhoud niet. Daardoor wordt alles onoverzichtelijk
  6. Geen visuele ondersteuning bij de moeilijke onderdelen (plaatje, video)

Vergelijk de afbeeldingen, beide geven een instructie op een website

onleesbare tekst

goed leesbare tekst

Voorkom irritaties in tekstinhoud

Hoe het beter kan:

  • Gebruik algemeen gangbare termen. Zet een vakterm er tussen haakjes achter.
  • Leg vaktermen uiten geef synoniemen. Ga er nooit van uit dat iedereen weet waar je het over hebt.
  • Sla geen stappen over. Voor de expert is het logisch, voor anderen niet.
  • Geef stappen exact weer.
    - Stel dat in een handleiding staat : Op het zwarte kastje zie je het credia-nummer. Voer dit in nummer in. Nu zijn er twee zwarte kastjes, en op elk kastje staan 4 nummers. Hoe weet de gebruiker welk nummer hij moet nemen? .
    - In instructies worden opties niet exact genoemd. Voorbeeld : de optie is “Gedetailleerde rapportage”, In de handleiding staat : ga naar de detail-rapporten. Je zorgt er voor dat iemand zich wezenloos zoekt naar de optie detail-rapporten.

Voorkom irritaties door ondersteunende opmaak

Verkeerde of te weinig opmaak zorgt voor verwarring. Voorkom een grote lap tekst. Voorkom een grote lijst met opsommingen van handelingen. Te veel verschillende opmaak en lettertypes werken ook verwarrend.  Afbeeldingen en andere elementen moet de inhoud ondersteunen

Gebruik tekstopmaak

  • Tekst moet goed van achtergrond te onderscheiden zijn. Zwart op wit is het makkelijkst leesbaar.
  • Kies een goed leesbaar lettertype. Veel fantasieletters zijn dat vaak niet.
  • Maak de letters niet te klein
  • Gebruik in principe 1 lettertype.Maximaal 2.
  • Beperk op een website het onderstrepen van tekst. Onderstrepen wordt geassocieerd met een link. Bezoekers klikken op onderstreepte tekst.
  • Maak regels niet te lang. 50 tot 80 karakters wordt als prettig ervaren.
  • Gebruik witruimtes(witregels). Maak paragraven en alinea´s niet lang. Zorg voor logische onderbrekingen. Tekst dicht bij elkaar hoort bij elkaar.
  • Gebruik vet gedrukte woorden om te onderscheiden of nadruk te geven. Dit maakt tekst scanbaarder. Te vaak woorden vet maken zorgt voor onoverzichtelijke tekst.
  • Gebruik koppen en subkoppenom tekst in te delen
  • Gebruik opsommingtekens bij lijsten

Gebruik kleuren

  • Zwart op witte tekst is het makkelijkst leesbaar. De tekst moet in ieder geval goed te onderscheiden zijn van de achtergrond.
  • Gebruik kleuren consequent. Een andere kleur voor een koptktekst kan goed werken. Maak niet elke kop een andere kleur, maar gebruik dezelfde kleur.
  • Kleuren tekst afstemmen op andere elementen op de website.

Gebruik afbeeldingen

  • Afbeelding moet wel relevant zijn of iets toevoegen.
  • Afbeeldingen maken ingewikkelde dingen heel goed duidelijk. Plaats een afbeelding van een scherm waar handelingen verricht moeten worden. Plaats een voorbeeld van. resultaat wat verkregen wordt.
  • Afbeeldingen breken lange stukken tekst.
  • Voorkom een kleurenexplosie. Zorg voor zover mogelijk dat de kleuren in afbeeldingen en tekst bij elkaar passen. Dit komt rustiger, en over het algemeen professioneler over.

Gebruik video

Een video waar uitleg gegeven wordt of handelingen gedemonstreerd worden is een geweldig verhelderend communicatiemiddel. En wordt erg door bezoekers gewaardeerd.

video op je website werkt verhelderend

Controle voor publicatie

Heel belangrijk : Laat personen die niet deskundig is de tekst lezen en controleren.

==> Lees ook : Vraag weinig mentale inspanning van bezoekers

Heb je zelf meer tips. Voldoet bovenstaande uitleg voldoende aan de weergegeven punten? (ik kon het niet iemand laten controleren voor publicatie). Reacties worden gewaardeerd.

Plaats reactie

Je kunt de volgende HTML tags gebruiken:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>