Gratis Google cursus: Ecommerce Analytics, From Data to Decisions
Het is nu mogelijk om deel te nemen aan de gratis cursus Ecommerce Analytics: From Data to Decisions. Deze cursus is bedoeld voor e-commerce bedrijven en gebruikers die geïnteresseerd zijn in het leren hoe je Google Analytics-gegevens te gebruiken om gefundeerde beslissingen te nemen.Deze cursus loopt van juli tot en met 31 juli 2014 . Tot en met 31 juli is het mogelijk een certificaat te halen bij het op juiste wijze beantwoorden van de vragen van een afsluitende toets. Er is een forum en de Google+ community waar je vragen kunt stellen.
Je kunt de cursus in je eigen tempo volgen.
Nadat je de cursus eenheid gedaan hebt kun je een toets doen. Je kunt een een certificaat krijgen bij een 80% score minimaal over alle drie toetsen.
De cursus bestaat uit drie eenheden. Elke eenheid heeft korte lessen, video´s en activiteiten om te oefenen wat je geleerd hebt. Op het einde van elke eenheid, krijg je een assessment om je kennis van de concepten testen.
Nieuwe winkel rapportages, geoptimaliseerde e-commerce
Universal Analytics werkt met Enhanced Ecommerce rapportages. In het Nederlands heet dat geoptimaliseerde e-commerce. Deze rapportages zijn veel uitgebreider dan de Classic Google Analytics rapportages. De mogelijkheden van deze nieuwe rapportages komen uitgebreid aan bod in de cursus in Unit 3.
Deze nieuwe e-commerce rapportages geven enorm veel mogelijkheden voor analyse. Zoals,
Productlijsten analyse
Vanuit welke productlijsten worden door bezoekers het meest bekeken? En vanuit welke lijst wordt het meest doorgeklikt naar productpagina´s? Voorbeelden van mogelijke productlijsten zijn, productoverzichten per categorie, de best verkochte producten, gerelateerde producten lijst, zoekresultaten overzicht, enz. Op welke plaats op de website werkt een lijst het beste. En welke producten worden hieruit het meest bekeken, en zijn het belangrijkste voor de prestaties van een lijst? Welke lijst werkt het beste of slechts voor een bepaald product?
Koopgedrag en winkelwagen analyse
Hoe doorlopen bezoekers het koopproces? Hoe vaak worden producten toegevoegd en verwijderd uit de winkelwagen. En welk percentage leidt tot verkoop. Waar haken bezoekers af in het koopproces?
Rapport Winkelgedraganalyse
Vanuit dergelijke rapporten is het mogelijk om een nieuw segment aan te maken door op de rode pijl te klikken. Met dat segment kunnen verdere analyses uitgevoerd worden.
In welke stap haken bezoekers af in het betaalproces, en wat voor soort bezoekers zijn dat?
Product performance
Analyse van specifieke producten. Welke producten worden vaak bekeken? Welk product genereert de meeste omzet? Zijn er indicaties over de oorzaak van slecht presterende producten?
Meer informatie over deze nieuwe rapportages is te vinden bij Google.
Om deze rapportgegevens te zien moet in de Google Analytics instellingen van de Dataweergave, E-commerce ingeschakeld staan. Bij Google is meer technische informatie over de implementatie te vinden bij.
Onderwerpen Ecommerce Analytics cursus
Onderwerpen die aan bod komen zijn zijn:
- Het measurement plan
- Dashboard
- Gebruik Acquisitie rapportages, waar komen bezoekers vandaan.
- Segmenteren van doelgroep gegevens
- Filteren van gegevens
- Verkeer en Ecommerce rapportages
- Multi channel trechter analyse
- Attributie modellen vergelijken
- Geoptimaliseerde e-commerce rapportages
De cursus Ecommerce Analytics is te vinden in de Google Academy
Heb je op dit moment geen tijd? Dan kun je de cursus ook later bekijken. De cursus video´s blijven op internet staan. Alleen kun je dan niet meer de toets doen en het certificaat halen.
Goed artikel!