Google zoekmachine gevonden voorwerpen
Het valt me op dat heel veel mensen zich er niet van bewust zijn dat de Google zoekmachine gevonden resultaten vol staan met betaalde advertenties. Daarom heb ik en plaatje gemaakt dat weergeeft hoe dit in elkaar zit. Hieronder heb ik gezocht op de woorden : wollen dekbed winkel.
De niet betaalde resultaten hebben een groene rand. De rood omrande plekken zijn de plaatsen waar betaalde advertenties staan. Dus helemaal bovenin en rechts. Soms staan er ook nog advertenties onder aan de pagina.
Werking Google AdWords advertenties
Deze vorm van reclame maken bij Google heet AdWords (= zoekmachinemarketing). Het tonen van advertenties werkt vergelijkbaar als het tonen van niet betaalde zoekresultaten. Aan de advertenties zijn door de adverteerder belangrijke zoektermen voor hun product of dienst gekoppeld. Wanneer een ondernemer smartphones verkoopt kunnen dat zijn:
- smartphone aanbieding
- smartphone winkel
- samsung smartphone
Iemand zoekt op ´smartphone aanbieding´. Met dit zoekwoord doorzoekt Google de door de adverteerder gekoppelde zoektermen. Past een gekoppelde advertentie zoekterm, dan kan die advertentie getoond worden naast de niet betaalde natuurlijk (organische) resultaten. Verder kunnen de advertenties gekoppeld worden aan een land, regio of stad. Alleen bezoekers in die locatie zien de advertentie.
Meningen over Google Adwords
De meningen over de plaatsing van AdWords advertenties op de zoekmachine zijn verschillend.
Positief
- Een nieuwe website wordt niet of nauwelijks gevonden in de natuurlijke zoekresultaten. Door betaalde advertenties naast de Google zoekresultaten te plaatsen hebben beginnende ondernemers betere kansen. De (be)zoeker heeft de kans bedrijven, producten en diensten te vinden die anders moeilijk in beeld komen.
- AdWords reclame werkt effectiever dan willekeurig geplaatste advertenties. De zoeker ziet advertenties die betrekken hebben op wat hij/zij zoekt. De adverteerder bereikt publiek wat op dat moment zoekt op de voor het bedrijf belangrijke termen.
- In principe zie je alleen de voor jouw regio geschikte advertenties. De adverteerder kan instellen dat advertenties beperkt worden tot een bepaalde regio. Het systeem kijkt dan in welke regio de computer van de zoeker op Google verbonden is met internet. Of door te kijken of er een plaatsnaam in de zoekopdracht van de zoeker zit.
Negatief
- De advertenties hebben bijna hetzelfde uiterlijk als de natuurlijke zoekresultaten. Dit kan als verwarrend ervaren worden.
- Sommige mensen vinden het niet kloppen. Een “objectieve” zoekmachine als Google moet geen betaalde zoekresultaten tonen.
Ik ben nieuwsgierig wat anderen hiervan vinden. Reageer onder het bericht wanneer je het me wilt vertellen.