Google Analytics Real time data segmenteren

Google-analytics-real-time1a Google Analytics Real Time data heeft een eigen manier van segmenteren. Hiervoor klik je op een van de dimensies in een real time rapport. Google Analytics zal het segment van weergeven op basis van de aangeklikte dimensie.

Bijvoorbeeld, klik op een locatie in het rapport locaties. Je krijgt dan alleen bezoekers in de aangeklikte locatie te zien. Of klik op het medium bij verkeersbronnen, bijvoorbeeld Direct. Op de afbeelding hieronder wordt op de link seomoz.org geklikt. Daardoor wordt dit segment actief en worden alleen bezoekers die verwezen zijn door die website getoond.

Google Analytics Real-time segmenten

Je kunt zien aan het blauwe balkjes links boven zien welke segmenten op dat moment ingeschakeld zijn. Door op het X teken in het balkje te klikken kan de werking van het segment opgeheven worden.

Google Analytics Real time segment

Voorbeeld vanuit het vanuit verkeersbronnen, segment medium direct :

Google Analytics Real-time segment medium direct

Real time informatie is onder meer interessant bij heel korte PPC of CPC campagnes, die maar één dag een of paar dagen duren. Je kunt dan snel reageren wanneer een bepaalde advertentie niet het gewenste effect heeft. Je kunt direct controleren of de advertentie naar de juiste landingspagina verwijst. En een fout daarin direct verbeteren.  Ook het effect van het plaatsen van een bericht op sociale media is hiermee direct te volgen.

Probeer het de volgende keer dat je Google Analytics gebruik eens uit.

Plaats reactie

Je kunt de volgende HTML tags gebruiken:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>