Google Analytics IQ examen, nu Digital Analytics Fundamentals
De cursus die Google aanbiedt voor het halen van het Google Analytics IQ examens is veranderd sinds half januari 2014. Zo ook de naam, die nu Digital Analytics Fundamentals cursus is. Het examen is een test in kennis en vaardigheden in plannen, gebruik en het inrichten van Google Analytics. En is de cursus en examen voor de officiële individuele certificering .
Met Google Analytics is erg veel mogelijk. Je kunt testen uitvoeren en gegevens verkrijgen over je website. Dit zijn gegevens over het functioneren van een website, het gedrag van bezoekers op een website en het geeft gegevens en sturingsinformatie over de effectiviteit van campagnes. Met de Universal Analytics versie zijn ook koppelingen met gegevens van andere systemen mogelijk.
Veranderingen in het leren voor Analytics IQ test
Google Analytics wijzigt door de tijd heen, en de cursus past zich hier door de tijd op aan. Denk hierbij aan channel reporting, attribution models en allerlei flow-reports die van recentere datum zijn.
Een belangrijke wijziging is dat nu ook aandacht besteed wordt aan het plannen vooraf. Dus niet zomaar Google Analytics koppelen aan een of meer websites. En hap en snap wat functionaliteiten toevoegen of de tracking code wijzigen. Maar van te voren bepalen van de doelen zijn van deze implementatie. En er zorg voor dragen dat deze ook afgestemd is op de bedrijfsdoelen. En vooraf de technische specificaties en vereisten bepalen. Die zouden beperkingen kunnen geven aan je functionele plan. Je kunt je er ook bewust van worden dat je expertise in huis moet halen. In feite gaat het om een soort functioneel en technisch ontwerp.
Het lijkt me een prima zaak dat aan de planning nu aandacht aan wordt besteed. In de praktijk kan dit extra werk achteraf en teleurstelling voorkomen. Omdat de kans op grote bijstellingen in implementatie klein wordt. En kan worden voorkomen dat verzamelde data gevraagde informatie niet kan geven. En meer betrokkenheid van andere medewerkers bevorderen.
Opvallend is dat bij de leerstof van het planningsdeel verwezen wordt naar het blog van Avinash Kaushik. Avinash Kaushik is (een van) de bekendste website analytics expert(s) ter wereld. En zijn handboek Web Analytics 2.0 wordt beschouwd als het te lezen standaardwerk over dit onderwerp. Verder wordt nu aandacht besteed aan het verband gelegd met Google Tag Manager.
Google analytics test oefenen met voorbeeld vragen
Bij het studiemateriaal zijn nu oefenvragen toegevoegd. Prettig om te controleren of je op het juiste niveau zit. Met een druk op de knop kun je controleren wat je goed of fout hebt beantwoord.
Ook kun je nog steeds terecht bij het Googleanalytics test learning project . Je kunt hier aangeven met hoeveel vragen je wilt oefenen. Of een selectie van vragen per onderwerp kiezen voor een oefentest. Nadat je een test afgerond hebt, krijg je per vraag het antwoord te zien met de bijbehorende uitleg. Deelname is gratis. Ook kun je hier oefenen zonder een account aan te maken. Een gratis account heeft worden je beantwoordde vragen onthouden, zodat je bij een volgende ronde niet dezelfde vragen krijgt.
Boeken te gebruiken bij voorbereiding
Het meest populaire en gebruikte boek om je voor te bereiden op de GAIQ-test is Advanced Web Metrics With Google Analytics (Thirt edition) van Brian Clifton. Meer informatie over dit boek en andere boeken is te lezen in artikel google analytics boeken.
Het GAIQ examen kun je aanvragen bij het Google Testcentrum
De GAIQ test doen
De test bevat nog steeds 70 vragen die je binnen 90 minuten moet beantwoorden. Je moet een score van 80% halen om te slagen.
Google test kennis van definitie´s maar ook je de verschillende functies kunt gebruiken. Daarnaast gaat het in vergelijking met de oudere test ook meer over de nieuwere functies in Google Analytics en het toepassen van functies.
Voorbereiding onderwerpen waar het examen over gaat
De onderwerpen waarover de vragen in de GAIQ test kunnen gaan:
- Measurement planning
- Accounts en views
- Google Analytics tracking code en Google Tag Manager
- Google AdWords en zoekmachine marketing
- Advanced segments
- In-Page Analytics
- Intelligence events en Custom alerts
- Real time analytics
- Cookies en sessies
- Internal site search
- Custom reports en Dashboards
- View filters en view instellingen,
- Dimensies en metrics,
- Reguliere expressies,
- Domeinen en subdomeinen,
- Events en Virtual pageviews,
- Table views en Table Filters,
- Annotations, Doelen en trechters,
- Verkeersbronnen en advertentie campagnes,
- Visitors, visits, pageviews
- multichannel trechters
- Demografische rapportage
- Channel reporting
- Attribution types
- Dimension widening and measurement protocol
Bedankt voor deze post. Ik was de cursus van Google kwijt geraakt.
Dank zij jouw heb ik nu alles terug gevonden.
Dus kan weer aan de studie