Google Analytics – Gebruik niet “vergelijken met vorige periode”
De standaard Google Analytics functie pakt niet altijd goed uit. Pas in ieder geval in Google Analytics op met de date range functie “vergelijken met vorige periode”. En wees er bewust van wat je met elkaar vergelijkt.
Met deze periode functie of in het Engels de date range functie kun je in Google Analytics de periode bepalen waarover je gegevens wilt analyseren Daarnaast heeft deze functie om de gekozen een periode te vergelijken met elke willekeurige periode die je aangeeft.
Date range vergelijken – valkuil standaard functies
Google Analytics probeert het de gebruiker makkelijker te maken met een voorgedefinieerde functie die bestaat uit twee opties :
- Vorige periode. De direct aansluiten vorige periode wordt dan automatisch gekozen
- Vorig jaar, Dezelfde datums van het jaar daarvoor worden automatisch gekozen.
Je kunt bijvoorbeeld de huidige week, of 2 weken vergelijken met de vorige week of vorige 2 weken. Of de huidige maand met dezelfde maand in het jaar er voor. Hieronder in het Engels en Nederlands weergegeven.
Laten we voor de maand oktober eens kijken hoe dat uitwerkt.
In dit geval zie je vijf dalingen in bezoekersaantallen voor 2011 terwijl vier dalingen ziet voor 2012. Ook loopt de golfbeweging in de grafiek niet parallel. Dit komt omdat de dagen van de week niet te vergelijken zijn in beide maanden. Dit kun je makkelijk zien wanner je de ranges bekijkt.
In 2012 begint oktober na het weekend op maandag. In 2011 begint oktober op een zaterdag. Je ziet dat in 2012 vier weekenden in oktober vallen terwijl in 2011 dat vijf weekenden zijn. Wanneer je een website hebt met meer activiteit voor werkdagen kan het handig zijn om andere periodes met elkaar te vergelijken. Dit geldt natuurlijk ook wanneer de activiteiten juist meer in weekenden plaats vinden. Vooral wanneer verkopen daaraan gerelateerd zijn kan dit van invloed zijn in het vergelijken van conversiegegevens.
Daarom gaan we op zoek naar de periode in 2011 die het meest te vergelijken is met oktober 2012. Dat is de periode 3 oktober tot en met 2 november. Deze periode start op maandag en eindigt op woensdag voor beide jaren.
In het Google Analytcs overzicht werkt dit zo uit:
De periodes uit beide jaren hebben bevatten nu 4 weekenden, waarin dalingen van het aantal bezoekers duidelijk zichtbaar zijn.
Twee aaneengesloten maanden vergelijken
Een ander voorbeeld waarbij je op moet passen is wanneer je een maand met de vorige maand vergelijkt. Juli en augustus bevatten beide 31 dagen, maar juli 2012 had vijf zondagen, terwijl augustus 2012 er vier had. Wanner op zondag het minste verkeer naar je site komt kun je op een andere wijze vergelijken. Vergelijk enkele weken in juli met hetzelfde aantal in augustus en start op dezelfde dag van de week.
Pas op met date ranges met feestdagen
Vergelijken door een date range aanpassing wordt problematisch in december. Want sinterklaas en kerstmis vallen altijd op dezelfde datum. Een aanpassing van de date range is dan niet geschikt. Natuurlijk moet je bij het bekijken van gegeven en het schuiven met date ranges rekening houden met feestdagen die juist geen vaste datum hebben.