Bezoeken per uur geaggregeerd – slim bij online marketing
In Google Analytics overzichtsrapporten zie je standaard het aantal bezoeken (visits) per dag. En bij Inhoud (Content) zie je het aantal paginaweergaven. Een overzichtsrapport kun je wijzigen van de standaard dagweergave naar uurweergave. Dit geeft vermoedelijk niet het resultaat wat je verwacht.
Dit rapport toont geen geaggregeerde weergave per uur voor de geselecteerde periode. Maar wel het aantal bezoeken of paginaweergaven dat tijdens elk uur plaatsvond op elke dag.
Dit komt neer op 744 afzonderlijke gegevenspunten voor een 31-daagse maand (24 uren x 31 dagen). Eigenlijk ziet de grafiek van de rapport alleen zinvol uit wanneer je een periode (date range) van 1 dag kiest. Je kunt dan voor die ene dag per uur het aantal bezoeken zien.
Informatie voor online marketing
Qua gegevensanalyse kun je niet zo veel met het bovenstaande rapport. Meer informatie geeft onderstaand rapport. Je kunt In Google Analytics ook andere meetgegevens per uur weergeven. Dergelijke informatie kan handig zijn bij online marketing. Bijvoorbeeld bij Google Adwords zoekmachine marketing advertentieplanning. Misschien zijn er tijdstippen waarop je de campagne beter kunt stoppen, of je bod bijstellen voor bepaalde tijdstippen.
Wat moet je doen om een geconsolideerde weergave van meetgegevens per uur wilt zien? Hiervoor kun je het beste een aangepast rapport maken met Uur als dimensie.
Kies bij het maken van dit rapport voor platte tabel te selecteren in plaats van Verkenner-formaat, want de over-time grafiek geeft hoofdzakelijk verwarring.
Tijdzone veranderen in het profiel
Mocht de tijdzone in de profielinstellingen niet juist zijn, dan kun je die wijzigen door land of regio van tijdzone aan te passen. Houd er rekening mee dat deze verandering niet met terugwerkende kracht toegepast wordt op gegevens die Google Analytics al heeft vastgelegd. Een wijziging van een profielinstelling werkt pas vanaf het moment dat deze ingesteld en opgeslagen is.
Aangepast rapport uren geaggregeerd aan je eigen Google Analytics toevoegen
Het is mogelijk een aangepast rapport (alleen de structuur) in te lezen in je eigen Google Analytics. (In artikel aangepast rapport delen kun je lezen hoe je eigen gemaakte rapporten beschikbaar kunt stellen)
Via de onderstaande link wordt dit aangepast rapport beschikbaar gesteld.
Hiervoor moet je:
- Inloggen in Google Analytics
- Hierna onderstaande link aanklikken
- Kies voor het profiel waaraan dit rapport toegevoegd moet worden.
Via deze link voeg je een aangepast rapport met uren geaggregeerd toe aan een eigen Google Analytics profiel. Het is altijd mogelijk om dit aangepast rapport naar eigen behoefte aan te passen.