298 LinkedIn Bezoeken zijn geen 298 LinkedIn klikken
Je bekijkt je Google Analytics Verkeersbronnen Verwijzingen rapport (Traffic sources Referrals) van december. Hier zie je 298 bezoeken staan met de bron LinkedIn. Het oogt alsof er 298 bezoeken op je website afkomstig zijn van een klik op een link bij LinkedIn. In werkelijkheid waren er waarschijnlijk minder klikken op links bij LinkedIn. Dit klinkt verwarrend en niet goed. Maar het betreft een functionaliteit die het analyseren gemakkelijker maakt.
Verschil getoonde verwijzingen en werkelijke klikken link
Er is een verschil in het aantal getoonde verwijzingen en het aantal werkelijke klikken op een link naar je website. Een bezoeker klikt op 4 december op een link in LinkedIn en bezoekt je website. Dit bezoek krijgt in Google Analytics als bron LinkedIn. Dezelfde bezoeker keert op 11 december terug naar je website door rechtstreeks je website URL in de browser te typen. Dit heet een direct bezoek. Dan wordt dit tweede bezoek ook als een LinkedIn verwijzing (referral) geteld in Google Analytics.
Hierbij is het van belang je te realiseren dat een direct bezoek niet een vorig medium en bron overschrijft in Google Analytics. Latere directe bezoeken worden aan LinkedIn toegewezen. Er zijn twee voorwaarden waaraan die latere bezoeken moeten voldoen. Tussen het eerste en volgende bezoeken verwijdert deze bezoeker niet de Analytics tracking cookies en hij gebruikt en dezelfde browser.
Bij direct wordt een vorige bron onthouden
Het principe is dus dat bij het klikken op een link de bron wordt onthouden wanneer een later bezoek direct is. Dit principe gaat niet alleen bij links op. Dit principe geldt ook voor andere bronnen :
- Organische zoekmachine klikken
- Campagne klikken (zoals pay-per-click of links met campagne parameters in e-mails)
Het eerste bezoek heeft de belangstelling bij de bezoeker opgewekt. Latere bezoeken via een directe klik is een positief teken. Vaak heeft de bezoeker een bookmark gemaakt of weet de URL naar je website direct in te geven.
De toewijzing naar de oorspronkelijke bron is een handige functie. Aangezien de oorspronkelijke klik waarschijnlijk belangrijker is dan een meer recent directe bezoek bij het analyseren van verkeersbronnen.
Welke bronnen zijn direct?
Google Analytics beschouwt een bron als direct wanneer een bezoeker naar je website komt door :
- Direct een URL in de browser in te typen
- In de browser gebruik maakt van een link in het menu favorieten of bladwijzers
- Gebruik maakt van email programmatuur op de computer, en klikt op een link in een mail.
- Gebruik maakt van andere programmatuur op de eigen computer, waar het mogelijk is op een link te klikken.
Wanneer een bezoeker voor de eerste keer je website bezoekt via een directe bron, wordt dit in Google Analytics toegewezen aan de bron direct. Wanneer een bezoeker later via een andere bron je website bezoekt, wordt dit volgende bezoek aan de andere bron toegewezen.
- – - – - – - – - – - – - – -
Technisch komt het hier op neer : een bezoek met medium “referral”, “organic”, “cpc”, of een campagne waarde als b.v. “email” overschrijft de waarde van het vorige bezoek in de Google Analytics __utmz browser cookie. Een direct bezoek heeft als medium (none) en overschrijft een vorig bezoek met een meer specifieke medium waarde niet.
- – - – - – - – - – - – - – -
Vond je dit artikel nuttig? Een reactie op dit artikel of een like vindt de schrijfster leuk.