Google Adwords Sitelink extensies – advertenties
Adwords extensies geven uitgebreidere mogelijkheden voor een Adwords tekstadvertentie. Advertenties krijgen er gemiddeld 30% meer klikken door, en hebben meer omzet. Een klik van een bezoeker op een extensie kost niets meer dan een normale klik op een advertentie. Dus een klik op een sidelink extentie die verwijst naar je website of een klik op een Oproep-extensie dat een telefoontje naar je bedrijf start, kost hetzelfde als een normale klik.
Extensies worden niet altijd door Google weergegeven bij je advertentie. Een aantal advertenties extensies, waaronder sitelinks, hebben als vereiste dat je advertentie op één van de eerste drie plekken vertoond wordt in de zoekresultaten.
Sitelinks is een populaire AdWords extensie
Ze kunnen worden getoond wanneer de advertentie op één van de eerste drie plekken van de zoekresultaten geplaatst wordt. Het zijn extra links naar een bepaald deel van je website.
Hieronder zie je vier sitelinks bij de eerste advertenties.
Hieronder een voorbeeld met zes sitelinks.
Er kunnen op een desktop computer 2 tot 6 maximaal sitelinks weergegeven worden. En op mobile apparaten maximaal vier.
Dankzij deze extra links kunnen gebruikers sneller vinden wat ze zoeken. Je kunt er mee de aandacht vestigen op speciale aanbiedingen en promoties. Of naar interessante pagina´s verwijzen als cadeautips voor de feestdagen, of uitverkoop. Hoewel sitelinks bezoekers meer mogelijkheden geven om op je advertentie te klikken, worden nooit meer dan twee klikken per advertentievertoning in rekening gebracht
Sitelinks maak je onafhankelijk van tekstadvertenties. Ze worden gekoppeld aan één of meerdere campagnes. Of alleen aan een bepaalde advertentiegroep.
Je kunt ook voor mobiele apparaten sitelinks maken om weer te geven op mobiele apparaten.
Aan een sitelink kan een begin- en einddatum gekoppeld worden. Ook kunnen bepaalde dagen van de week ingepland worden, of bepaalde tijdstippen op een dag waarop de sitelink getoond mag worden.
Sitelinks worden niet altijd weergegeven. Google Adwords houdt voor het weergeven rekening met een aantal factoren:
- Kwaliteitsscore van het zoekwoord.
- Advertentiepositie op zoekresultaten pagina
- Bestemmingspagina van je advertenties en sitelinks.
- Andere advertentie-extensies die actief kunnen zijn
- Zoekterm die is gebruikt door een bezoeker.
- Relevantie van andere advertenties op de pagina.
Adwords Sitelinks maken en beheren
Sitelinks worden in Google Adwords aangemaakt en beheerd onder tab Advertentie extenties, weergave Extensies voor Sitelinks. En kunnen aangemaakt worden voor campagnes of Advertentiegroep niveau.
Maak een nieuwe link door op de groene knop +Nieuwe sitelink te klikken. Wijzig een sitelink door met de muis op het potloodje te klikken bij de te wijzigen sitelink. Gegevens invoeren of wijzigen kan in onderstaand scherm.
Houd er rekening mee dat extensies niet weergegeven worden in de Advertentievoorbeeld tool (Ad preview tool).