Goede website? – Belangrijke kenmerken op een rijtje
Probeer eens objectief naar je website te kijken. Of vraag anderen dit te doen. En te reageren. Wat is de eerste indruk wanneer iemand op je website landt? Is het overzichtelijk? Rustig? Druk? Uitnodigend? En snapt de bezoeker direct waar de website over gaat?
In dit artikel staan belangrijke kenmerken die een goede website ondersteunen. Het zijn geen wetten. En sommige sites kunnen heel effectief zijn terwijl ze één of enkele van de regels overtreden. Meestal vereist dat wel een professioneel en erg sterk webdesign. Als veel van de onderstaande kenmerken ontbreken kun je beter aanpassingen overwegen.
Zorg dat snel duidelijk is waar je website over gaat
De bezoeker heeft een reden om op je website te komen. Hij of zij zoekt iets. Wil iets kopen. Wil iets te weten komen. Wanneer jouw website kan voldoen moet dat direct duidelijk zijn. Ook wanneer de bezoeker op de op een pagina landt die niet de hoofdpagina is. Laat zien wat je voor de bezoeker kan betekenen. In plaats van te nadrukkelijk duidelijk te maken wie of wat je zelf bent.
Het is niet slim tegen algemeen aanvaard ontwerp in te gaan
Dit is meestal niet slim. Bezoekers weten hoe een webwinkel, blog, forum, bedrijfwebsite in over het algemeen gestructureerd is. Bezoekers raken gefrustreerd wanneer ze iets niet snel kunnen vinden. Of wanneer iets niet werkt zoals verwacht. Ze weten hoe menu en navigatie meestal werkt. En waar bepaalde opties te vinden zijn. En hoe bepaalde knoppen en opties werken. Alleen heel uitgekiend professioneel ontwerp kan het aan om meer met deze regels te spelen, zonder direct bezoekers weg te jagen.
Zorg dat alles goed werkt
Dat klinkt logisch. Maar is lang niet altijd zo vanzelfsprekend. Test je menustructuur en andere onderdelen bij het doorvoeren van wijzigingen. Test je links nadat ze geplaatst zijn.
Consequente opmaak zorgt voor rust
Pas op met kleuren door elkaar. Dat betekent niet dat een website niet kleurrijk mag zijn. Maar allerlei knopjes, menuopties en verschillende letter- en linkkleuren, zorgen voor een onrustig geheel. Kleurrijk kan zeker, maar dan wel consequent met opmaak die ook bij de structuur past.
Hetzelfde geldt voor lettertype. Gebruik één hooguit twee lettertypen. Voor koppen een ander type gebruikt worden als voor de broodtekst.
Zorg er voor dat tekst en achtergrond voldoende contrasteren, zodat tekst goed leesbaar is. Zwart op wit is meestal makkelijker dan wit op zwart (donker). Zorg voor voldoende witruimtes tussen tekst en andere inhoud.
Zorg dat de uitstraling past bij het doel waarvoor de website gemaakt is.
Een goede website heeft heldere Navigatie
Zorg voor duidelijke menu- en navigatie mogelijkheden. Het moet voor de bezoeker duidelijk zijn. Deze moet niet zoeken hoe hij of zij door de website kan bladeren.
- Zorg dat op verschillende pagina´s deze navigatie op dezelfde plek te vinden is. En op dezelfde manier werkt. Verschil zorgt meestal voor irritatie.
- Pas op met heel erg veel menuknoppen of navigatie elementen op hetzelfde niveau. Zorg dan voor submenu´s.
- Plaats onderwerpen die bij elkaar horen onder thema´s of categorieën.
- Een goede zoekfunctie, met een zoekvak bovenin de website kan de navigatie ondersteunen.
Lees meer in Website bezoekers begrijpen menu
Zorg voor interactieve mogelijkheden
De interactieve mogelijkheden moeten natuurlijk wel functioneel zijn. En geen zinloze opvulling. Ze zullen daardoor per soort website verschillend zijn. Een blog geeft meestal reactiemogelijkheden op artikelen. Een webwinkel kan op de mogelijkheid beoordelingen opnemen in zijn website. Beoordelingen en discussie met reacties kunnen het vertrouwen in de website bevorderen.
Een extra forum, polls, en nog veel meer is mogelijk op het interactieve vlak. Verder is er connectie met sociale media een optie. De mogelijkheid om via een contactformulier contact op te nemen is iets wat meestal een minimale vereiste.
Je schrijft voor mensen niet voor zoekmachines
SEO is goed. De bezoeker gaat voor! Je wilt dat bezoekers je website waarderen. Voor zoekmachines geoptimaliseerde tekst kan er gekunsteld uit zien. Zorg dat goede inhoud niet aan SEO ten onder gaat. Maar zorg wel dat je voor SEO optimaliseert. Wanneer je site niet of slecht gevonden wordt zijn alle inspanningen voor niets.
Zorg voor contactgegevens. En een Over Ons optie, waar in ieder geval duidelijk wort wie je bent. Of wat je bedrijf doet of welke missie of doelstellingen het bedrijf heeft.
Niet aandringen op registratie
Mensen dwingen of er op aandringen zich eerst laten registreren voordat ze de website mogen zien jaagt over het algemeen bezoekers weg. Dat kan ook registratie voor een nieuwsbrief betreffen. Heb je afgeschermde content, zorg dan in ieder geval voor een landingspagina waar je dat uitlegt, zodat duidelijk is waarvoor mensen zich registreren. En het hun eigen keuze is.
Pas op met muziek en beweging
Pas op met andere bewegende onderdelen. Deze worden al snel als storend ervaren. Muziek of een video die automatisch start wordt door een deel van de bezoekers niet gewaardeerd. Laat mensen kiezen wat ze willen horen of zien. Dat geeft meestal ook een betere klantenbinding. En zelfs mooie afwisseling van banners in de kop, die tegenwoordig erg in is, komt er bij A/B-testen ook niet altijd goed van af.
Recente updates
Zorg voor recente updates van pagina´s. Controleer of de inhoud nog up-to-date is. Wanneer je artikelen publiceert, zorg er voor dat je laatste artikel niet een jaar geleden geplaatst is. Niet actuele informatie komt op zijn minst slordig over. Maar kan ook onbetrouwbaar overkomen. Zorg er voor dat links en andere onderdelen (nog steeds) goed werken.
Hoe ziet de website er uit op tablet of mobiele telefoon
Is je website ook nog goed leesbaar op een mobiele telefoon of ander mobiel apparaat?.Steeds meer bezoekers surfen via tablets en mobiele telefoons. Een responsive webdesign of andere oplossing voor mobiel is niet overbodig.
Voorkom traagheid
Nog steeds kunnen vooral zware grafische onderdelen voor traagheid zorgen. Houd er rekening mee dat lang niet iedereen een zware verbinding met internet heeft. Te traag jaagt bezoekers weg. Daarnaast is snelheid van de site een SEO-factor.
Meten is weten – webstatistieken
Zorg voor goede webstatistieken. Evalueer het gedrag van je bezoekers op je website. Webstatistieken kunnen aangeven op welke pagina´s of delen van je website bezoekers afhaken. Controleer of daar (technische) problemen zitten die opgelost kunnen worden. Of dat de inhoud verbetert kan worden.
Andere artikelen over een goede website
Een goede website wordt bepaald door erg veel verschillende factoren. Er staan op dit blog verschillende artikelen die hier betrekking op hebben. Zie Goede website artikelen
En ook een artikel over goede pagina kenmerken :
Goede-webpagina-10-tips
Een website is niets zonder bezoekers. Denk daarom ook aan SEO of eventueel internet marketing. Zie Artikelen meer bezoekers.