Flexibele biedstrategieën campagne, advertentiegroep of zoekwoord
Deze nieuwe Google Adwords mogelijkheid kun je toepassen binnen geoptimaliseerde campagnes. Je kunt kiezen uit 4 soorten biedstrategieën. En die kun je afwisselend instellen op één of meer campagnes, advertentiegroepen of één of meer zoekwoorden.
Met deze biedstrategieën kun je automatisch laten bieden. Dat kan met een deel van een campagne en ook in meerdere campagnes. Zo kun je bijvoorbeeld voor een deel van de zoekwoorden automatisch bieden en een ander deel handmatig blijven beheren.
De flexibele biedstrategieën kunnen aangemaakt en beheerd worden in de gedeelde bibliotheek. Je kunt er 4 verschillende soorten flexibele biedstrategieën aanmaken. Maar van elke soort kun je er meerdere maken met verschillende instellingen. Met al die combinaties is wel heel veel mogelijk En wordt het zoals de naam al zegt echt flexibel.
Drie van deze biedstrategieën bestonden al in Adwords. En konden voorheen alleen toegepast worden op campagne niveau. Dit zijn:
- Klikken maximaliseren
Stelt biedingen automatisch in zodat je zo veel mogelijk klikken ontvangt binnen een doelbudget dat je kiest.
(Flexibele versie van automatisch bieden)
- Doel-CPA
Stelt automatisch biedingen in waarmee je zo veel mogelijk conversies genereert binnen je gemiddelde doel-CPA.
(flexibele versie van Conversion Optimizer)
- Verbeterde CPC
Past handmatige biedingen automatisch naar boven of beneden aan op basis van de kans dat een specifieke klik een conversie oplevert.
(flexibele versie van eCPC)
De vierde strategie is een nieuwe biedstrategie. Deze heet :
- Locatie van doelzoekpagina.
Deze past je biedingen vele malen per dag automatisch aan om je advertenties boven aan de pagina of op de eerste pagina met zoekresultaten weer te geven. Hiervoor worden gegevens van de afgelopen 7 dagen gebruikt.
Alle strategieën kunnen toegepast worden op campagne en advertentie niveau. “Klikken maximaliseren” en “Locatie van doelzoekpagina” kunnen ook op zoekwoord niveau toegepast worden.
Werkwijze gebruik flexibele biedstrategieën
Maak eerst één of meer biedstrategieën aan in de gedeelde bibliotheek
Voor een campagne instellen :
- In de campagne instellingen ‘Bieden en budget’. Instellen op een flexibele biedstrategie
Voor advertentiegroepen instellen :
- Op niveau alle online campagnes, via Tab advertentiegroepen. Selecteer de advertenties en stel in via knop :biedstrategieën
Voor zoekwoorden instellen:
- Klik op Tab zoekwoorden, selecteer zoekwoorden, en stel in via knop biedstrategieën.
Vooral de verschillende mogelijkheden per zoekwoord lopen in het oog. Is een zoekwoord op bedrijf- of merkbekendheid gericht? Dus meer gericht is op zichtbaarheid, kies dan de Locatie van doelzoekpagina strategie. Is een advertentiegroep meer gericht op conversies kies dan een doel-cpa strategie.
Meestal heeft een campagne je een bepaald doel. Bestaan er eigenlijk situaties waarbij je binnen een campagne tegelijkertijd optimaliseert voor verschillende doelen? Normaal gesproken zou je zoekwoorden met verschillende doelen in verschillende campagnes plaatsen. En een bepaald budget voor dat doel inzetten.
Wanneer je vaak verschillende soorten biedstrategieën binnen één campagne denkt nodig te hebben kun je misschien beter overwegen om toch per strategie een campagne aan te maken. Een aparte op conversie gerichte campagne of op merknaam gerichte campagne geeft dan een betere structuur.
Een ander nadeel is dat meerdere strategieën op zoekwoord niveau het beheer in grote accounts met veel campagnes en advertentiegroepen er niet overzichtelijker op maakt. Vooral nu met geoptimaliseerde campagnes het aantal opties en mogelijkheden per campagne weer verder is uitgebreid.
Kijk voor meer uitleg op de Adwords Help pagina.
Interessant en praktisch artikel.