Een blog geeft inhoud aan een website
Kleine ondernemers vragen zich vaak af of bloggen de moeite waard van hun tijd waard is. Voor eigenaren van kleine ondernemingen is het moelijker om het verband tussen bloggen en het genereren van leads te zien.
Kleine bedrijven proberen vaak verschillende strategieën uit om bezoekers naar de website te krijgen. Misschien hebben ze een blog om te proberen meer potentiële klanten te trekken. Vaak wordt er wel enthousiast gestart met het schrijven, maar stopt dit na een aantal maanden. Ook kan een ondernemer starten met een maandelijkse e-mail nieuwsbrief, maar door drukte wordt die niet regelmatig uitgebracht. OF er wordt een SEO expert ingehuurd. En daarna sociale media experts. Of er wordt gestart met een AdWords campagne. Elke activiteit wordt gestart omdat verwacht wordt dat op die manier sneller geld te verdienen valt door het genereren van meer verkeer en leads.
Voordelen van bloggen
Het voordeel van bloggen is dat het schrijven van content ook gebruikt kan worden in e-mail nieuwsbrieven. Het zorgt voor meer SEO. Dit werkt het beste wanneer je blog gekoppeld is aan je website. Zorg voor een blog binnen het website domein. Binnen Google wordt je meer en makkelijker gevonden. Dat zorg voor meer bezoekers. En de blogartikelen kunnen gebruikt worden voor of naar verwezen worden in sociale media.
Een blog is ook te gebruiken om nieuwe ideeën te beschrijven. Je kunt je bezoeker er feedback vragen. De feedback kun je eventueel gebruiken in een volgend blogartikel.
Hoe vind je onderwerpen voor je blog
Denk aan de vragen die mensen of klanten je stellen. Over bijna elke vraag, of een combinatie van vragen is het mogelijk een informatief stuk te schrijven. Dit heeft ook nog als voordeel dat je klanten naar je website kunt verwijzen om het antwoord nog een keer na te lezen. Je kunt ook schrijven over nieuwe ontwikkelingen. Of inhaken op artikelen die anderen geschreven hebben. Zorg wel dat je niet de tekst kopieert, maar een eigen visie beschrijft.
Regelmatig bloggen
Het is belangrijk om regelmatig te bloggen. Hierdoor merken bezoekers dat informatie actueel bijgehouden wordt. Houdt in ieder geval een ritme van minstens 1 maal per maand aan. Regelmaat bindt bezoekers. Ze komen makkelijker terug om te lezen. Het is moeilijk om een eenmaal afgehaakte bezoeker terug te krijgen.
Een geschreven artikel moet gericht zijn op de bezoeker. Het hoeft niet perfect te zijn. Maar probeer wel goede spelling te gebruiken.
Geef niet alleen informatie maar zorg voor content
Content beschrijft een oplossing of een idee. Met content geef je vaak een betrouwbaar advies. Dat doet informatie niet. Informatie beschrijft inhoud als een encyclopedie. Informatie alleen bevat geen zinvolle conclusies die relevant zijn voor de bezoekers van je website. De bezoeker moet met informatie zonder conclusies zelf proberen te bedenken wat hij of zij er moet gaan doen.
Bij het maken van content ga je informatie interpreteren. Hierdoor kun je tot een beslissingen komen. Of een te ondernemen actie adviseren. Dit vereist dus meer verantwoordelijkheid. Met content wordt ook duidelijk gemaakt wat jouw relatie is met de informatie. Doordat duidelijk wordt wat je met de informatie doet.
Wanneer je invloed wilt hebben op wat mensen denken en doen te, is alleen het verstrekken van informatie meestal niet voldoende. Het verstrekken van heel erg veel informatie kan zelfs averechts werken. Bezoekers haken ook af bij lange opsommingen van feiten.
Content is meer dan tekst alleen. Content kan bijvoorbeeld ook uit afbeeldingen, podcasts en video´s bestaan. Het doel moet in ieder geval zijn dat het de inhoud ondersteunt en complexe concepten makkelijker uitlegt.