De Big data hype
Ik verbaas me regelmatig over het gebruik van de woorden Big Data in allerlei artikelen, Vooral als een artikel dat niet als thema heeft. Alsof Big Data een soort nieuwe heilige toverspreuk is. Ik vraag me soms af of de zo´n schrijver ooit wel eens databasetanden heeft samengevoegd, geschoond en bevraagd.
Het idee van gegevens samenvoegen, bevragen en managementrapportages met KPI´s maken is niet nieuw. Zelf ken ik het al meer dan 20 jaar. Alleen waren er nauwelijks generieke tools en standaard gegevensformaten. En moest vaak maatwerk programmatuur naar wens gemaakt worden. De hoeveelheid data was vaak beperkter. Door de tijd heen werden gegevensformaten meer gestandaardiseerd en tools geavanceerder. Zo´n 10 jaar geleden kwam daar de naam Business Intelligence aan te hangen. Voor verwerken van erg grote hoeveelheden gegevens uit verschillende bronnen moet programmatuur en apparatuur toegerust zijn. Verder is er momenteel steeds meer verwerking in de zogenaamde “Cloud”, zodat je als bedrijf zelf niet de noodzakelijke hard- en sorfwarecapaciteit hoeft te hebben. Er worden steeds meer gegevens geregistreerd.
Wanneer je wilt gaan werken met (Big) data moet je helder hebben welke doelstellingen je hebt. Het definiëren van doelstellingen helpt om te bepalen welke data gebruikt moet worden.
Ook is de vaak kritiekloze ophemeling van Google producten en andere marketing producten me al vaker opgevallen. Ook door Google zelf. Google producten zijn mooi. Dat is vaak ook mijn mening Maar zoals elk product hebben ze beperkingen.
Vanwege bovenstaande sprak juist deze recente video van de 2014 Analytics Summit mij erg aan. Hieronder de video. Daaronder een globale weergave van waar de inhoud van de video over gaat. Een soort transcript. Volgens mij maakt het niet zoveel uit of je het woord Big voor het woord Data zet. De boodschap is belangrijker.
Verschillende webanalytics experts komen aan het woord in de video. Waaronder Avinash Kaushik, die je kunt zien als wereldwijd de meest bekende webanalist.
Marketing bedrijven en marketeers beloven te veel
Ook Google en Microsoft beloven vaak het hele marketing probleem op te lossen voor een bedrijf. Bijvoorbeeld door te beweren zoekmachine adverteren de oplossing is. Google Analytics pretendeert dat ook. Door Analytics goed te installeren lost dat je (marketing) problemen op. Dat doet onrecht aan het feit dat het marketing vak hard werken is.
Marketing is combineren van marketing kanalen
Marketting is niet dat je maar één ding doet via één kanaal. Je doet of zoekmachine marketing of je reclame op TV. Marketing werkt niet met het woord “OF”. Het is “EN”, Je combineert verschillende soorten marketing die voor jouw bedrijf goed werken. Heel veel marketeers gaan uit van het “OF”-principe.
Alleen gegevens vergaren is niet voldoende
Veel bedrijven zijn alleen bezig met de implementatie,en in het vergaren van gegevens. En doen er verder niets of weinig mee. Er worden heel veel gegevens verzameld. En er worden erg veel rapportages gemaakt met deze gegevens. Maar er wordt weinig geanalyseerd. Er wordt weinig gekeken hoe het bedrijf verbeterd kan worden. Of onderzocht welke acties moet het bedrijf nemen om winstgevender te worden.
Vaak wordt gewerkt met verschillende systemen. Dat maakt het moeilijk gegevens te combineren en te structureren. [was het niet zo dat 20 jaar geleden dacht dat dit probleem binnen 5 jaar opgelost zou zijn?- Ellen] Bedrijven investeren in tool, maar zijn onvolwassen in hoe de gegevens te gebruiken. En weten niet wat er mee te doen. Er worden investeringen gedaan in website- en analyse tools. Maar wordt er geanalyseerd wat de Return On Investment is van deze investering?
Betere kwaliteit is van belang
Avinash Kaushik hanteert de 10-90 regel. Investeer 10% in de tools en 90% van het budget in de personen die de gegevens analyseren. Belangrijk zijn het targeten van het producten. Hoe kun je het bedrijf verbeteren? En bepaal de economische waarde van analyse?
Adviezen analisten worden niet uitgevoerd
Er zijn veel redenen waarom een bedrijf adviezen niet uitvoert. Beslissingen worden genomen in de context van de rest van de organisatie. Dat gebeurt vaak in de hogere lagen van de organisatie. Vaak is het hoger management niet goed geïnformeerd. Of zijn er andere doelstellingen die beslissingen beïnvloeden. Bijvoorbeeld managers krijgen een bonus wanneer er meer bezoekers naar de website komen Maar de winst gaat naar beneden, terwijl het aantal bezoekers meer wordt. Dat is niet effectief. Op zo´n moment is meer data is niet de oplossing. De oplossing moet dan richting scholing gezocht worden..
Big data en Smart data is niet de oplossing
Big data lost geen problemen op. Maar goede kwaliteit van de gegevens is juist van belang. Big Data is op dit moment een hype-woord. Big data is een excuus. Avinash Kaushik vindt uitspraken als : Big Data dat gaat ons leven verbeteren, te dom voor woorden . Er wordt opnieuw te veel beloofd Er moet Big Action komen!!
Avinash verbaast zich over een uitspraak van President Obama, “Big data is going to solve these big Problems”. Avinash : What the hell are you talking about?
Big Data modekreet van marketeers
Met de kreet “Big Data” proberen marketeers viraal te gaan. De kreet Big vertelt niets over hun bedrijf en wat de marketeers doen.
Bedrijven hebben Terrabites aan gegevens. Maar ze weten vaak niet wat ze er mee kunnen doen. Dan kun je nog meer gaan verzamelen. Maar dan weet je nog steeds niet wat je er mee moet doen. Big Data zijn verschillende hoeveelheden kleine databestanden die samengevoegd zijn. De meeste bedrijven hebben op dit moment nog problemen om goede kwalitatieve gegevens te krijgen voor hun kleine gegevensbestanden.
Big data – Big brains – Big action
Je moet vaardigheid hebben om uit de data juiste acties te destilleren. En daarop activiteiten en de strategie van het bedrijf te baseren. Belangrijk is om te weten te komen wat je moet doen. Daarvoor zijn Big data + Big brains nodig.
Mensen zijn in dit proces het probleem. Vergelijk het met het 11 september aanslag probleem in Amerika. De gegevens dat er een aanslag op komst was op 11 september, waren er. Maar omdat verschillende Amerikaanse veiligheidsinstanties niet samen wilden werken, kwam men er nooit achter. Wanneer je het menselijke probleem niet oplost, kom je nergens.
Sociale media is een buzzwoord
Sociale media is ook een hype. Sociale media worden ook met te grote beloften verkocht aan bedrijven. Het adverteren op Sociale Media wordt als alleen-oplossing gepresenteerd. Grote resultaten worden beloofd wanneer je een Google plus page hebt of Facebook bedrijvenpagina. Alleen wanneer je klanten tevreden maakt via sociale media doe je het goed. En de hoeveelheid likes zegt niets.
Relatie opbouwen met de bezoeker is belangrijk
Adverteren is nu vaak gebaseerd op interrumperen. Je moet kijken hoe het lukt een relatie op te bouwen is. Dat is belangrijker. Momenteel wordt veel geld op domme manieren geïnvesteerd..
De economische waarde van analyse wordt groter. Browsergedrag wordt belangrijk. mensen op het juiste moment bereiken met het juiste bericht wordt steeds belangrijker
De uitdaging op dit moment is informatie te krijgen wat een persoon doet op verschillende apparaten. Dezelfde persoon die op een desktop, tablet of mobiele telefoon de winkel bezoekt. Maar ook met de klantenkaart korting krijgt in de winkel. Hoe kun je dat doen zonder de privacy aan te tasten van mensen speelt mee. De discussie moet niet gaan over cookies. Maar over hoe bedrijven met persoonsgegevens om gaan. Hoe veilig persoonsgegevens zijn en wat doet een bedrijf er mee.
Op het eind van de video gaat het over Universal Analytics oplossing voor cross device measurment. Het meten van activiteiten op verschillende apparaten en toekennen aan één persoon. Meer informatie daarover is te vinden op :
Universal Analytics alle functie en cross-device-measurement