Is inhoud onder of boven de fold belangrijk?
Je wilt dat bij een bezoeker belangstelling gewekt wordt. Dat hij verder gaat kijken op je site. De eerste indruk moet goed zijn. Plaats daarom de belangrijkste en aansprekende items en ingangen op een website links en bovenin. Links boven wordt het eerst gekeken. Maar is het nu wel of niet verstandig om inhoud beneden de folt te plaatsen? En moet je rekening houden met “mobiele” bezoekers?
Waar plaats je andere belangrijke inhoud?
Inhoud boven de fold staat in het zichtbare deel, nadat de pagina is opgehaald. De bezoeker heeft dan nog niet naar beneden gescrold om tekst en inhoud lager geplaatst te bekijken. Dit is het deel van de website dat het eerste zichtbaar is. Er is al jarenlang een discussie over inhoud onder of beneden de fold.
Waar plaats je de belangrijkste website items? Boven de fold. Maar zorg er voor dat het prettig blijft. Een pagina van boven volgepropt met elementen schrikt af.
Scrollt een bezoeker naar beneden?
De opvatting dat je niets beneden de fold moet plaatsen is achterhaald. Bekijk de pagina http://iampaddy.com/lifebelow600/waar deze opvatting aan de kaak wordt gesteld. Gebruikers hebben geen problemen met scrollen. Wanneer ze interesse hebben kijken ze echt verder.
Houd rekening met de fold voor mobiel
Bij een mobiele telefoon zit je al snel aan de fold. En is lang scrollen minder prettig. Wanneer je veel bezoekers hebt die gebruik maken van mobiele apparatuur, zorg dan voor een mobiele versie van je website. En overweeg opnieuw wat je boven of onder de fold wilt plaatsen.
Niet te veel scrollen bij een webwinkel
Bij een webwinkel wordt te veel scrollen door een lange lijst met artikelen als onprettig ervaren. Zorg dan voor meer subcategorieën waar de producten te vinden zijn.
Overweging headergrootte
Vraag je af of een grote header noodzakelijk is. Dit is een rechthoekige afbeelding bovenin de website. Zeker wanneer die op elke pagina terug komt is dit van belang Voor sommige websites is een grote header goed om visueel iets duidelijk te maken. Of een bepaalde indruk te wekken of sfeer op te roepen. Van belang is een bewuste keuze. Hoe bereik je je doel het beste? Met een grote header of kleiner en meer informatieve items boven de fold? Weet je het niet zeker, dan is een A/B test zeker aan te raden.