Bij Google wordt je niet meer gevonden
De doelstelling van Google is in de zoekresultaten websites te tonen die het meest geschikt en relevant zijn voor de zoeker. Daarvoor heeft de Google zoekmachine een stuk programmatuur die de waardering van websites bepaald, een zoekalgoritme. Wat kan het effect zijn wanneer je trucs gebruikt om hoger in de resultaten te komen?
Met SEO trucs hoger in de zoekresultaten?
Er zijn door de tijd heen mensen geweest die geprobeerd hebben via trucs hun website hoog in de zoekresultaten van Google te krijgen. Tijdens het waarderen van een website let de Google beoordelingsprogrammatuur er op of er dergelijke trucs op een website toegepast worden. En reken maar op dat veel trucs afgevangen kunnen worden. Indien de zoekmachine beoordeelt dat een website met een truc werkt, wordt deze pagina omlaag gezet. Dit kan als gevolg hebben dat die pagina bijvoorbeeld pas terug te vinden op resultaat 815. Het kan zelf zo zijn dat de pagina of website helemaal uit de zoekresultaten verdwijnt. Vaak zegt men dan dat een website of pagina in de zandbak zit. Ook Google penalty genoemd.
Zonder SEO truc niet meer gevonden worden
Maar ook zonder opzet kun je je eigen website de zandbak in schrijven. En ook zonder Google penalty. Je website krijgt dan een lage ranking in de zoekresultaten.
Zo had ik in het verleden een website over actieve reizen. Feitelijk bestond de website eigenlijk uit één pagina. En op die pagina schreef ik over verschillende landen en welke leuke activiteiten je daar kon doen. Deze pagina kreeg ongeveer 40 bezoekers per dag, en dat vond ik best aardig voor een één pagina website.
Door de tijd heen werd het verhaal op de reizen pagina langer en onoverzichtelijker. Dus op een regenachtige dag besloot ik alles in een mooi tabelletje te plaatsen, met kopjes er boven als : land, plaats, activiteit, waar te boeken enz. Een opsomming overzichtelijk onder elkaar.
Maar na een weekje viel het me op dat ik nauwelijks nog bezoekers kreeg. De bezoekers die ik normaal gesproken via de Google zoekmachine kreeg waren weggevallen. Nu is Google de weg wel eens kwijt. Dan wordt de boel gereorganiseerd en na een paar dagen kom je website gewoon weer terug in de zoekresultaten. Maar na twee weken was het me duidelijk dat het toch echt serieus probleem was. De website was nog wel geïndexeerd maar tientallen zoekpagina´s diep terug te vinden. In de praktijk betekende dit dat website niet meer gevonden werd door bezoekers.
Wat had ik nu verkeerd gedaan? Keyword stuffing?
Ik had wel eens over keyword stuffing gelezen. Het was vroeger een techniek die gebruikt werd om de Google zoekmachine voor de gek te houden. Onderin de pagina werden dan een hele stapel zoektermen op een rijtje gezet. Vaak gebeurde dat in dezelfde kleur als de achtergrond, zodat ze niet zichtbaar waren voor de bezoeker. Keyword stuffing is dat je veel keywords schrijft met als doel je dat je goed gevonden wordt op die woorden in de zoekmachine. Deze manipulatie wordt afgestraft door Google.
Ik vermoedde dat dit het probleem was. Ik heb dus mijn tekst veranderd en heb speciaal op mogelijke keyword stuffing gelet. De overzichtelijke tabel werd verwijderd. En binnen een week stond ik weer op de eerste pagina van de zoekresultaten voor verschillende keywords.
Ik snap dat een programma, of zoekalgoritme zoals dat genoemd wordt de websites moet beoordelen. Google moet op de een of andere manier tot een rangschikking komen. Toch blijf ik het een raar idee vinden. Ik had mijn website juist verbeterd voor de bezoeker. De overzichtelijke tabel was juist op de bezoeker gericht. Dus voldoet het afstraffen niet aan de doelstellingen van Google. Maar blijkbaar heb je hier mee te leven wanneer je bezoekers van Google belangrijk vindt.
Is nu elke tabel of opsomming een gevaar?
Dit betekent ook niet dat elke tabel met vergelijkbare opzet afgestraft wordt. Ik plaats wel vaker overzichtstabellen. Blijkbaar had de afgestrafte tabel veel te veel woorden die zich herhaalden.
Wel kun je hiervan leren dat je moet opletten hoe je met de inhoud van je pagina´s om gaat. Ben je bang dat een dergelijke tabel een negatieve invloed heeft voor een bepaalde pagina, dan kun je hem eerst op een aparte pagina plaatsen. Verwijs er naar vanuit je andere pagina´s. Je merkt dan vanzelf of Google de pagina met de tabel wil vinden of niet.
Meestal is het minder snel duidelijk wat je qua SEO goed of verkeerd doet. Bezoekersaantallen kunnen binnen weken of dagen verschillen en ook door andere oorzaken zoals seizoensinvloeden. De ranking van je site op Google is niet alleen van je eigen website afhankelijk, maar ook van die van anderen. En van wijzigingen in het zoekalgoritme, wat doorlopend wijzigt. SEO is vaak een kwestie van lange adem. Op alle punten je website blijven optimaliseren door de tijd heen is het belangrijkst. Dus goede meetprogrammatuur achter je website hangen en regelmatig deze gegevens analyseren. En vooral na wijzigingen je statistieken goed blijven volgen. En wat trucs betreft? Ik besteed mijn tijd liever met het schrijven van informatieve stukken. Dat is de beste truc.