Bezoeken per weekdag – slim bij online marketing
Vooral wanneer je online marketing campagnes hebt is het handig wanneer je per dag van de week meetgegevens kunt zien. Een dergelijk rapport zul je niet standaard vinden in Google Analytics. Toch zijn deze gegevens zichtbaar te maken.
In Google Analytics rapporten zie je standaard het aantal bezoeken (visits) per dag of paginaweergaven per dag. Je kunt in de rapportages de grafiek instellen voor aantallen per week of per maand. Maar dit zegt niets over aantallen bezoeken op maandagen, dinsdagen enz. Een voorbeeld van een dergelijke rapport in weekoverzicht wordt hieronder weergegeven. Je ziet hier voor januari 2013 de bezoeken totaal, en bezoeken van terugkerende en nieuwe bezoekers.
Een dergelijk overzicht kan best zinvol zijn. Zo kun je bij bovenstaande rapportage je afvragen waarom de eerste week van januari beduidend minder bezoekers heeft gehad. De grafiek per dag over dezelfde periode roept die vraag minder makkelijk op.
Maar de standaard weekrapportage geeft geen antwoord op vragen die aan de dagweek gekoppeld zijn. Misschien wil je weten voor welke dag in de week een speciale dagaanbieding het meest geschikt is. Of dat het zinvol is bepaalde marketing campagnes in te zetten op een bepaalde dag van de week. Of welke dag geschikt is om een online zoekmachine marketing campagne niet in te zetten. Of wil je weten op welke dagen je het bod voor bepaalde zoekmachine campagnes kunt verlagen.
Bezoeken per dag van de week
Toch is het ook mogelijk om bezoeken of andere metrics geaggregeerd per weekdag te tonen. Dit kan met een aangepast rapport zoals hieronder weergegeven.
In dit rapport is dag 0 de zondag, dag 1 maandag enz.
Wat moet je doen om een geconsolideerde weergave van meetgegevens per weekdag wilt zien? Hiervoor kun je het beste een aangepast rapport maken met Dag van de week als dimensie.
Een vergelijkbare werkwijze geldt voor het krijgen van meetgegevens per uur door de dag heen. Lees meer hierover in het artikel “bezoeken per uur geaggregeerd”.
Aangepast rapport gegevens per weekdag
Het is mogelijk een aangepast rapport (alleen de structuur) in te lezen in je eigen Google Analytics. (In artikel aangepast rapport delen kun je lezen hoe je eigen gemaakte rapporten beschikbaar kunt stellen)
Via de onderstaande link wordt dit aangepast rapport beschikbaar gesteld.
Hiervoor moet je:
- Inloggen in Google Analytics
- Hierna onderstaande link aanklikken
- Kies voor het profiel waaraan dit rapport toegevoegd moet worden.
Via deze link voeg je een aangepast rapport met weekdagen geaggregeerd toe aan een eigen Google Analytics profiel. Het is altijd mogelijk om dit aangepast rapport naar eigen behoefte aan te passen.
Een reactie of een like voor dit artikel vindt de schrijfster leuk.