Hoe het beperken van keuzes leidt tot meer acties op je website
Overdaad en te veel mogelijkheden heeft grote invloed op het nemen van een beslissing. Ook leidt een teveel aan keuzemogelijkheden tot een hoge verwachting en daardoor tot teleurstelling.
Hoe kan een groot aanbod een probleem veroorzaken?
Het probleem van te veel keuze
Sheena Lyengar heeft onderzoek gedaan naar het probleem van teveel keuze. Bij veel keuzemogelijkheden kiezen mensen juist niet. Erg veel producten op een website tonen tegelijkertijd kan verlammend werken. Dat het dit probleem van overdaad zelfs grote invloed heeft bij het nemen van beslissingen met grote gevolgen. We kiezen ervoor om niet te kiezen, zelfs als dat tegen ons eigenbelang ingaat. In de video´s vertelt Sheena onder andere over mensen die niet komen tot het afsluiten van een pensioenregeling wegens het grote en diverse aanbod.
Video – Sheena Iyengar: The art of choosing
Kort weergegeven concludeert Sheena :
- Minder is meer. Bij een kleiner assortiment komen klanten makkelijker tot een aankoop omdat de keuzemogelijkheden overzichtelijker zijn. Verwijder een teveel aan (buitenissige) producten uit de schappen van winkels. Aldi is een van de grootste winkelketens ter wereld, en biedt per product vaak maar 1 of 2 soorten aan. Beperkt het aantal diensten, zodat de keuze uit een paar goed te onderscheiden diensten bestaat.
- Concretiseer de gevolgen van bepaalde beslissingen. Maak de gevolgen van een keuze duidelijk. Daardoor wordt het makkelijke voor een klant om beslissingen te maken.
- Maak categorieën. We kunnen makkelijker keuzes maken wanneer de mogelijkheden in (zinvolle) categorieën zijn ingedeeld.
- Ga van weinig keuzemogelijkheden naar meer. Begeleid klanten die complexe keuzes moeten maken door te starten vanuit een punt met weinig keuzes. Vervolg pas daarna door aspecten met meer keuzemogelijkheden (kleur, onderdelen, vermogen of bereik van een toestel) aan te bieden.
Wil je meer weten over de invloed van het maken van keuzes dan is het zeker aan te raden om ook de volgende video´s te bekijken. Het heeft grotere sociale een maatschappelijke consequenties dan dat je zo op het eerste gezicht verwacht.
Video – Sheena Iyengar: How to make choosing easier
Video – Barry Schwartz: The paradox of choice
Onderzoek het wijzigen van keuzemogelijkheden
Of je website leidt aan teveel aan keuzes is bijvoorbeeld te onderzoeken met een A/B test. Hierbij kun je 2 of meer mogelijke layout kiezen, en het effect daarvan meten. Welke alternatieve lay-out van je website leidt tot meer leads, verkopen, downloads, inschrijvingen voor een nieuwsbrief of ander belangrijk doel? Mogelijkheden voor onderzoek zouden kunnen zijn :
- Minder mogelijkheden in de menubalk
- Een kleiner aanbod van producten
- Andere categorisering
- Meer werken vanuit starten met een beperkt aanbod, en later aanvullende keuzemogelijkheden voor het product aanbieden.
- – - – - – - – - – - – -
Vind je dit artikel nuttig? Heb je zelf ervaring met het wijzigen in keuzemogelijkheden? Een reactie onder dit artikel of een klik op een sociaal media knopje vindt de schrijfster van dit artikel leuk.
Goed artikel!