Google Analytics – Google zoekmachines per land onderscheiden

Google analytics onderscheid zoekmachines Bij de organische zoekresultaten in Google Analytics kun je als bron de zoekmachine Google zien staan. Alleen zegt dit niets over het Google domein waar de bezoeker gezocht heeft. Nederlanders zoeken meestal onder het domein google.nl, Belgen onder google.be, Fransen onder google.fr enz. Google Analytics plaatst alles onder de source (bron) Google.

Hieronder staat een stukje van de Google Analytics rapportage die de zoekmachines als bron weergeeft.

Google Analytics tracking zoekmachines Google

Deze rapportage vindt je in Google Analytics onder :
Traffic Sources>Sources>Search>Organic report met primary dimension source
Verkeersbronnen>Bronnen>Zoeken>Organisch rapport primaire dimensie bron

Analytics Google zoekmachine domeinen laten onderscheiden

Het is mogelijk om deze zoekmachine versies als afzonderlijke bronnen op te nemen in Google Analytics. Dit doe je bijna op dezelfde wijze als het toevoegen van andere extra zoekmachines binnen Analytics.

Google top level domein zoekmachines

Om land-specifieke top-level domeinen van de Google zoekmachines te onderscheiden moet voor elk top-level domein een extra regel toegevoegd worden in de Google Analytics tracking code.

De syntax van zo´n coderegel is :

_addOrganic(newOrganicEngine, queryParamName, opt_prepend)

De betekenis van de drie parameters is :

  • newOrganicEngine= naam van de zoekmachine, is in dit geval google domein
  • queryParamName = parameter waar de zoekterm van de bezoeker in staat, en is bij alle google domeinen de letter q.
  • opt_prepend = bepaalt of een zoekmachine vooraan (true) of achteraan (false) de lijst die Google Analytics verwerkt zet. Zet deze op true
De newOrganicEngine paramter

Vul hier het google domein in, dus bijvoorbeeld ‘google.nl’ of ‘google.be’. Plaats het tussen quotes.

De query parameter

Wanneer je een zoekopdracht in Google doet dan komt in de URL van de zoekopdracht  q= te staan met daarachter het zoekwoord. Voor Google is ‘q’  de query parameter. Plaats het tussen quotes.

Prepend parameter

De derde parameter moet de waarde true krijgen. Dit plaatst de Google domein zoekmachine vooraan de lijst van zoekmachines die Google Analytics verwerkt. Het is belangrijk dat zoekmachines voor de standaard lijst geplaatst worden. Zou je geen trueinvullen dan plaatst Analytics de Google domein zoekmachine achteraan.

Bij de verwerking komt Analytics dan eerst de algemene Google zoekmachine in de lijst tegen. Alle zoekopdrachten zouden dan daaraan gekoppeld worden. Op het moment dat de verwerking het in het einde van de lijst komen, zijn er dan geen zoekopdrachten meer over om te koppelen.

Coderegel Google top-level domein zoekmachine

De standaard Analytics tracking code ziet er zo uit :

Google Analytics standaard tracking code

Plaats de coderegel voor een land-specifieke domein zoekmachine boven de regel met _gaq.push(['_trackPageview']);

tracking code google top domein zoekmachine

Voorbeeld van een top-level domein zoekmachine
_gaq.push (['_addOrganic', 'google.nl', 'q', true]);

Google Analytics code Yahoo top-level domein zoekmachine

Voor Yahoo geldt hetzelfde. Voorbeelden van Yahoo zoekmachine varianten zijn nl.search.yahoo.com (Nederland) of fr.search.yahoo.com (Frankrijk). Yahoo gebruikt de queryparameter p,

_gaq.push (['_addOrganic', 'nl.search.yahoo.com', 'p', true]);

De ‘q’ of ‘p’ parameter staat voor de zoekterm die de gebruiker ingevoerd heeft.

- – - – - – - – - – - – - – -

Een reactie op dit artikel of een like vindt de schrijfster leuk.

Plaats reactie

Je kunt de volgende HTML tags gebruiken:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>