Affiliate marketing afkortingen en begrippen verklaard

affiliate marketing begrippen uitgelegd Affliate marketing is ook een vorm van internet marketing. De affilatemarketing wereld werkt met eigen begrippen en vergoedingsmodellen. In dit artikel worden deze begrippen en afkortingen gerubriceerd en nader verklaard.

Er wordt een groot aantal afkortingen gebruikt bij de vergoedingen die hetzelfde betekenen. Een aantal van deze termen worden ook gebruikt bij andere vormen van internet marketing, zoals zoekmachine marketing. Denk aan CTR en CPM. De betekenis is vergelijkbaar.

Verschillende soorten vergoedingen

CPC - Cost per Click / PPC – Pay per Click.
Dit is het bedrag wat in rekening word gebracht wanneer mensen op je het promotiemateriaal klikken. Dit promotiemateriaal kan en tekstlink of banner van de adverteerder zijn. Afhankelijke van het product moet je denken aan bedragen van 2 tot 50 cent per klik.

eCPC – effectieve Cost per Click.
De eCPC is de door behaalde omzet (uitgave of verdienste). De eCPC voor een affiliate iets anders dan de eCPC voor een adverteerder:

eCPC is voor een adverteerder wat die adverteerder gemiddeld per click betaalt aan zijn partners. Het is wat de adverteerder totaal uitgeeft gedeeld door het aantal clicks dat hij daarvoor ontvangt. Hoe hoger de eCPC, des te aantrekkelijker is de advertentie campagne voor affiliates.. Een hoge vergoeding betekent niet altijd dat je veel Publishers krijgt. Wanneer de conversie tegenvalt, kan de eCPC laag uitvallen. De campagne is dan minder interessant voor affiliates.

eCPC is voor een publisher wat hij gemiddeld per click verdient. Het zijn de totale inkomsten gedeeld door het aantal clicks dat hij heeft geleverd.

CPL – Cost per Lead / PPL – Pay per Lead / CPA – Cost per Action.
Voor een lead wordt een vast bedrag betaald. Leads kunnen heel verschillend zijn. Bijvoorbeeld een inschrijving voor een nieuwsbrief, aanvraag gratis proefabonnement, verzoek om meer informatie enz.

CPS – Cost per Sale / PPS – Pay per Sale / CPO – Cost per Order.
Dit zijn kosten die worden berekend per verkoop van een dienst of product. De kostprijs is meestal een vooraf vaststaand percentage van het verkoopbedrag. Soms krijgt een affiliate een vast bedrag per verkoop uitbetaald, onafhankelijk van het verkoopbedrag.

CPM - Cost per Mille
CPM zijn kosten die betaald worden voor 1000 vertoningen (1000 views) van het advertentiemateriaal. Deze vorm van adverteren wordt minder gebruikt. Het doel is om de naamsbekendheid voor een nieuw bedrijf of nieuw merk te bevorderen.

EPC – Earning Per (100) Clicks
Gemiddelde verdiensten per 100 klikken. Soms wordt ook de verdiensten per klik weergegeven. Voor een publisher geeft dit de gemiddelde verdiensten per 100 kliks voor alle affiliates die deelnemen aan dit programma. Het is een indicatie van het vermogen van een adverteerder om klikken te converteren naar conversies. Daar de affiliates kunnen verschillen, en ook de producten die een merchant verkoopt kan vergelijken op de EPC waarde moeilijk zijn.

Andere afkortingen en begrippen affiliate marketing

CTR – Clickthrough / klikfrequentie
Men spreekt van een clickthrough wanneer een bezoeker op een advertentie bannerlink of tekstlink klikt en daarmee de pagina van de adverteerder opvraagt. Het aantal advertentielinks dat is aangeklikt gedeeld door het aantal vertoningen, wordt click-through-ratio (CTR) genoemd. Als een banner 1000x wordt vertoond en er wordt 25x op geklikt dan is de click trough rate 2,5%.

Tekstlink
Een tekstlink is een advertentie die bestaat uit een woord of korte zin. Een tekstlink link verwijst vanaf de site van de affiliate naar de site van de adverteerder. De  URL van de link bevat parameters die de verwijzende affiliate identificeert. Een tekstlink kan in tekst op de website van de affiliate geplaatst worden, en kan op dezelfde wijze opgemaakt worden als andere verwijzende links.

Banner
Een advertentie, waarbij grafische vormgeving centraal staat. Een banner kan een statische afbeelding zijn, maar ook een bewegend plaatje. Banners kunnen verschillend van grootte zijn. De banner heeft een verwijzende link naar de website van de adverteerder. De  URL van de bannerlink bevat parameters die de verwijzende affiliate identificeert. Hieronder staat een voorbeeld van een banner.

singles startpunt

Deeplink
Een deeplink is een link die vanaf de pagina van de affiliate verwijst naar een productpagina van een adverteerder. En is daardoor heel specifiek op dat product gericht. De  URL van de link bevat parameters die de verwijzende affiliate identificeert. Deze link kan een tekstlink of een bannerlink zijn.

Tracking

Tracking is het proces waarbij een waardevolle actie van een bezoeker op de website van de merchant toegewezen wordt aan de juiste Publisher. De waardevolle actie kan een lead of sale zijn. De juiste Publisher is de Publisher die de bezoeker naar de website van de merchant doorgestuurd heeft. De tracking gebeurt met wat extra code die op de “bedankpagina” van de adverteerder geplaatst is. Op de bedankpagina komt een  klant terecht nadat deze een aankoop heeft, zich ingeschreven heeft voor een nieuwsbrief of offerte aangevraagd heeft enz.. De tracking code controleert of een affiliate netwerk de bezoeker kent en of er een vergoeding moet worden toegewezen.

Tracking pixel

Dit is een afbeelding van 1 x 1 pixel groot. Deze pixel wordt op de “bedankpagina” van de adverteerder geplaatst is. Op de bedankpagina komt een  klant terecht wanneer een transactie (aankoop, aanmelding, inschrijving, enz.) heeft plaatsgevonden op de website van een adverteerder. Een 1 x 1 pixel is onzichtbaar voor mensen. De tracking pixel wordt gebruikt om een tracking code op te roepen.

Plaats reactie

Je kunt de volgende HTML tags gebruiken:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>