AdWords uitbesteden aan een bedrijf
Stel als eis dat eigenaar wordt van je AdWords en Google Analytics account. Dit wordt bij uitbesteding niet altijd standaard gedaan.
Stel als eis dat het Google AdWords account en Google Analytics account op de naam van je bedrijf staat. En dat je als gebruiker beheerrechten hebt. Dat betekent dat je altijd eigenaar bent en blijft van het account.
Iemand die werkzaamheden moet verrichten kan dan als gebruiker toegevoegd worden. En wijzigingsrechten krijgen. Iemand die alleen rapportages hoeft te bekijken kan als gebruiker met alleen leesrechten toegevoegd worden. Het beheren van gebruikers wordt dan niet als recht toegekend.
Op deze wijze ben je altijd verzekerd dat in de toekomst je toegang hebt tot historische gegevens. En het account in je bezit blijft. Want alleen gebruikers met het recht voor gebruikersbeheer kunnen andere gebruikers verwijderen.
Historische gegevens zijn van belang om campagnes te optimaliseren. Daarnaast is het mogelijk om te controleren of het marketing bedrijf ook doet wat het beloofd heeft. Worden optimalisaties uitgevoerd? Wanneer je in een AdWords account ziet dat er in maanden geen wijzigingen zijn doorgevoerd, kun je je afvragen waarvoor je de campagne uitbesteed hebt.
Er zijn bedrijven in het verleden bij conflicten in problemen gekomen. Accounts stonden niet op hun naam. En zij hadden hadden dan ook het nafluiten.
Account rechten AdWords en Analytics
- Zorg er voor dat je zelf beheerder bent
- Zorg er voor dat iemand die alleen gegevens moet wijzigen of lezen geen beheer heeft tot het toevoegen, wijzigen of verwijderen van gebruikers.
- Gebruikersbeheer in AdWords is te vonden onder : Accountinstelling, toegang tot Accounts
Gebruikers beheer in Google Analytics is een samenwerking van Account rechten en rechten per Dataweergave. Dit is te vinden onder Beheerder, Account, gebruikersbeheer of de dataweergave, gebruikersbeheer
Lees meer over Google Analytics gebruikersrechten en gebruiker toevoegen in : Analytics Account gebruiker toevoegen en rechten
- – - – - – - – - – - – - – -
Een reactie of een like via sociale media voor dit artikel vindt de schrijfster van dit artikel leuk.