Adwords campagne beginnen en optimaliseren
Het is best mogelijk om relatief snel een Google AdWords campagne met een paar advertenties op te zetten. (Google advertenties). Je maakt per productcategorie een advertentie aan. Gekoppeld aan een aantal zoekwoorden. Een afgesproken budget er achter. En starten maar. Maar is dat optimaal?
Wat je dan hebt is een campagne gericht op klikken. Je gaat kijken op welke advertentie de meeste bezoekers klikken. Daar ga je door de tijd heen meer geld in steken. Want die advertentie stuurt meer bezoekers naar de website. En je gaat het budget voor advertenties die minder bezoekers naar de website sturen verlagen.
Bovenstaand principe kan goed werken. Dit kan een winstgevende campagne zijn. Maar heeft ook grote beperkingen. Mocht het geen winstgevende campagne zijn, dan zijn er weinig handvaten die inzicht kunnen geven hoe het wel winstgevend te maken. Ik zal dat hieronder met een voorbeeld uitleggen.
Voorbeeld 1 – campagne gericht op klikken
Je start voor het eerst met Adwords. Stel je maakt drie advertenties voor halskettingen. Deze drie advertenties zijn bedoeld voor dezelfde productcategorie. Door de dag heen laat je afwisselend één van de drie advertenties tonen. Dus 1/3 deel van de zoekacties van potentiële klanten op een dag wordt advertentie A getoond, 1/3 deel van de dag advertentie B, en 1/3 deel van de dag advertentie C. Dat is een goed principe. Want je kunt dan na 14 dagen bekijken welke van de drie advertenties het beste presteert. En je verwijdert minder goed presterende advertenties. Stel dat je na 14 dagen onderstaande in je statistieken ziet :
(in het voorbeeld ga ik er maar even van uit dat elke klik € 0,25 kost)
In dit geval lijkt Advertentie B het beste te presteren. Want advertentie twee heeft 97 potentiële klanten naar de website gestuurd. Met deze gegevens ga je beslissingen nemen.
Je beslist om Advertentie C te verwijderen, want die heeft de minste klikken. Het maximum bedrag wat je wilt betalen voor advertentie B te verhogen. En het maximum bedrag wat je wilt betalen voor advertentie A te verlagen. Je maakt een nieuwe derde advertentie, advertentie D. En gaat over 14 dagen kijken wat dat oplevert.
Conversiegegevens van de webshop in Adwords inlezen
Het is mogelijk om Adwords te koppelen aan de conversiegegevens van de website. Gegevens over de verkopen worden dan ingelezen in Adwords. Met deze gegevens kun je een Google Adwords campagne optimaliseren.
Voorbeeld 2 – campagne gericht op verkopen
We starten weer met Adwords. En beginnen met dezelfde drie advertenties. Alleen krijgen we nu naast de gegevens over het aantal klikken ook gegevens over de verkopen in Adwords. Bijvoorbeeld het aantal verkopen per advertentie Na 14 dagen zie je onderstaande statistiek :
Wanneer je dan de kosten vergelijkt met de verkopen dan blijkt dat juist Advertentie A en C het beste gepresteerd hebben. Hieruit blijkt dat je bij voorbeeld 1 de verkeerde beslissing hebt genomen. Omdat je daar alleen naar klikken keek.
Voorbeeld 3 – campagne gericht op opbrengst
In voorbeeld 3 kijken we ook naar de Opbrengst. Blijkbaar trekt Advertentie C klanten die producten kopen die duurder zijn en meer opbrengen. Wanneer je deze factor ook meeneemt, dan is de beslissing die je genomen hebt bij voorbeeld 1 totaal verkeerd geweest. Want in voorbeeld 1 heb je Advertentie C verwijderd in de veronderstelling dat dit de slechtst presterende advertentie was. Terwijl het juist de best presterende advertentie is.
Conclusie
Het is best mogelijk om zonder verkoopgegevens in te lezen in Adwords een winstgevende campagne op te zetten. Je kijkt dan naar het totaal aan kosten dat je uitgeeft voor Adwords campagnes. En vergelijkt dan of het uit kan. Of het totaal bedrag dat de verkopen opleveren gedurende de campagne voldoende zijn. Optimaliseren gebeurt door te kijken wat het effectiefst bezoekers naar de website stuurt. Gedetailleerde sturing en optimalisatie op bezoekers die voor omzet en winst zorgen is niet mogelijk.
Je loopt dan een groter risico dat je op de verkeerde manier de campagne optimaliseert. En in plaats van de campagnes winstgevender te maken, dit juist teniet doet. Omdat je niet weet welke klik geld opbrengt.
In dit voorbeeld is de optimalisatie van advertenties gebruikt. Maar hetzelfde principe geldt voor alle onderdelen van Adwords die je kunt optimaliseren. Dus dit geldt ook voor zoekwoorden. Je heb slechtere en beter presterende zoekwoorden. Daar ga je op dezelfde wijze mee om. Zo ook met beter en slechter presterende advertentiegroepen en campagnes.
Het is geen vereiste van Google Adwords zelf om verkoop gegevens in Adwords in te lezen. Je kunt zelfs makkelijker zonder dit te doen een Adwords campagne starten. Maar het is wel een vereiste wanneer je effectief met Adwords aan de gang wilt. En je de financiële uitgaven voor Adwords zo effectief mogelijk wilt inzetten.
Adwords conversie tracking
Om conversiegegevens (verkoopgegevens) van een webshop in Adwords te krijgen moet er een koppeling tussen Adwords en de webshop gegevens zijn. Dit gebeurt door programma code die Adwords maakt in te brengen in de webshop. Dat is een technisch gebeuren. Om dit simpeler te maken hebben programmeurs extensies en plugins ontwikkeld voor webshops. Die maken het aanbrengen van de koppeling simpeler.
Pas ook op voor goedkope aanbieders die zeggen snel en goedkoop een Adwords campagne op te zetten voor je bedrijf. De kans is groot dat die campagnes niet gericht op opbrengst maar op klikken. Dit stuk verklaart waarom dat niet optimaal is. Een Adwords campagne goed opzetten vereist professionaliteit. En er komt meer bij kijken dan alleen het hier beschreven principe.