Categorie: Google Adwords
Google Adwords. Adverteren bij Google. Uitleg en videocursus hoe advertentie campagnes optimaliseren
Verschil Google Analytics transacties en Adwords cpc conversies
Standaard zijn er verschillen in de statistieken van transacties in Google Analytics en AdWords. Er kunnen verschillen ontstaan wanneer b.v. de trackingscodes niet goed geïnstalleerd zijn. Maar wanneer alles wel goed ingesteld is zijn er ook duidelijke verschillen. Die verschillen kunnen verwarring veroorzaken.
Wat is Google AdWords? Hoe kun je adverteren bij Google?
Met Google AdWords kun je adverteren in de zoekmachine van Google. Stel je verkoopt stoelen. Een klant zoekt in Google op het woord keukenstoel. Dan wordt jouw keukenstoelen-advertentie boven in Google zichtbaar. Het tonen van jouw AdWords advertentie is gratis. Je betaalt pas wanneer iemand op de advertentie klikt. En door te klikken komt de bezoeker bij jouw website bij de keukenstoelen terecht. En kan eventueel direct keukenstoelen bestellen.
Adverteren bij Google
Het keukenstoelen voorbeeld van hierboven, heet zoekmachine marketing. Omdat de advertenties na een zoekopdracht getoond worden aan de zoeker. Zelfs met een beperkt budget kun je daardoor al op de eerste pagina van de zoekmachine terecht komen. Lees verder
Hoe AdWords promotiecode invoeren
Eigen of ander IP adres uitsluiten in Google Adwords
Je kunt in Google AdWords IP adressen opgeven waaraan je advertentie niet meer vertoond wordt. Dit geeft de mogelijkheid om jezelf te beschermen tegen het bekijken van je eigen advertentie.
Je kunt dit gebruiken om klikken en vertoningen van je eigen bedrijf uit te sluiten, maar eventueel ook van die van concurrenten.
Pas op met eigen AdWords advertentie bekijken
Waarom is het bekijken van je eigen AdWords advertentie af te raden? AdWords geeft een kwaliteitsscore. Een belangrijke factor daarvoor is de CTR of klikfrequentie. De klikfrequentie geeft de verhouding aan van het aantal keren dat een advertentie vertoond wordt, ten opzichte van het aantal keren dat er op geklikt wordt.
Op aantrekkelijke of relevante advertenties wordt vaker geklikt. Dat geeft een hoge CTR. Een hoge CTR is een positief teken en kan voor een betere kwaliteitsscore zorgen. Google AdWords beloont een hogere kwaliteitsscore door de kosten per klik te verlagen, of de advertentiepositie te verhogen. Dat laatste heeft meestal meer omzet tot gevolg.
AdWords factuurgegevens opgeven
Voor nieuwe klanten die starten met Google Adwords bestaat de facturering de optie vooraf betalen niet meer. Op dit moment zijn de officiële Adwords support instructies hierover niet allemaal goed bijgewerkt.
De betaalmethode, (andere creditcard, andere bankrekening) kan wel later gewijzigd worden. Ook kan later een 2e reserve betaalmethode toegevoegd worden (2e creditcard nummer).
Hoe een AdWords account aanmaken
Voor het maken van een AdWords account heb je een Google Account nodig. Google gaat er van uit dat mensen over het algemeen werken met één Google Account. Stel je hebt een Google Account voor PietPuk@gmail.com. Dan kun je met PietPuk@gmail.com inloggen in Gmail. Maar ook hiermee andere Google diensten gebruiken als Analytics, Agenda, AdWords enz.
Adwords adverteren op andere websites – display netwerk
Adwords campagne beginnen en optimaliseren
Google Adwords Sitelink extensies – advertenties
Adwords extensies geven uitgebreidere mogelijkheden voor een Adwords tekstadvertentie. Advertenties krijgen er gemiddeld 30% meer klikken door, en hebben meer omzet. Een klik van een bezoeker op een extensie kost niets meer dan een normale klik op een advertentie. Dus een klik op een sidelink extentie die verwijst naar je website of een klik op een Oproep-extensie dat een telefoontje naar je bedrijf start, kost hetzelfde als een normale klik.
Splittesten in Adwords met remarketing campagne
Soms stelt iemand een moeilijke vraag.
Zoals de volgende wens: Ik wil display advertenties splittesten met een retargeting campagne. Ik wil een branding advertentie versus een product advertentie testen. Ik wil de helft van de bezoekers van mijn retargetinglijst alleen de branding advertentie laten zien, en de anderen alleen de product advertentie.
Hoe doe ik dat?