Adwords adverteren op andere websites – display netwerk
Je kunt met AdWords op websites adverteren. De meeste mensen kennen Google AdWords alleen van de zoekmachine marketing. En plaatsen hun advertenties bij passende zoekopdrachten op de zoekmachine. Maar je kunt ook met AdWords tekst en beeldadvertenties op websites laten plaatsen.
Andere manier van Adverteren met AdWords
Je kunt advertenties automatisch laten plaatsen op verschillende websites. Dit heet: adverteren op het Display Netwerk
De opzet van Adverteren op het display lijkt wel op zoekmachine adverteren. Je werkt ook met zoekwoorden. Bij de zoekwoorden worden websites gezocht die het zoekwoord gebruiken als thema op een webpagina..
Maar je hebt ook andere mogelijkheden. Je kunt ook zelf websites of webpagina´s opgeven waar je jouw advertentie op wilt plaatsen. Of op welke website je NIET wilt dat je advertentie getoond wordt.
Op het display netwerk heb je twee soorten advertenties :
- Tekstadvertentiesmet 4 regels (vergelijkbaar als de zoekmachine advertenties)
- Banners. Dus advertenties met plaatjes of foto´s. Er zijn een hoop verschillende formaten mogelijk. Grote, kleine, vierkanten, langwerpig enz.
Eenvoudig banneradvertenties maken
Google Adwords heeft een Tool waarmee eenvoudig mooie banner advertenties te maken zijn:
- Je kiest een sjabloon wat je mooi vindt. (kleur achtergrond, tekstkleur enz.)
- Je voert drie regels tekst in
- Je voegt een plaatje toe
Daarna maakt AdWords automatisch 6 formaten Banners aan: 2 hoge, 2 vierkant en 2 langwerpig.
Want niet op elke website pagina past elk formaat. Een eigenaar van een website kan aangeven wel formaat op zijn website te plaatsen is. Bij de afhandeling regelt AdWords automatisch dat de juiste afmeting geplaatst wordt.
Drie voorbeelden van AdWords banners
Hieronder een paar voorbeelden van verschillende formaten automatisch aangemaakte banners.
Hoe deze manier van adverteren beoordelen
Wanneer je Display Netwerk adverteren vergelijkt met adverteren op de Google zoekmachine zijn er de volgende verschillen:
- Op een zoekmachine weet je beter de intentie van de zoeker. Een zoekwoord als “sieraden kopen” geeft duidelijk aan wat de zoeker wil. Daardoor is deze manier van adverteren heel gericht. En in verhouding veel effectiever.
- Een advertentie op een website staat naast informatieve tekst. Meestal bezoekt iemand een website om er iets te lezen. Stel iemand leest op een website iets over de Geschiedenis van sieraden. En daar staat je advertentie naast. Dan weet je niet zeker of dat een potentiële klant is of niet.
- AdWords neemt bij Display Adverteren het zoekwoord erg ruim. En kan daarom je advertentie ergens geplaatst worden wat je zelf minder geschikt vindt. Je kunt zien waar jouw advertentie geplaatst is, en die websites uitsluiten. Dit moet je continue in de gaten houden. Want er komen regelmatig websites of website pagina´s bij.
- Het is meestal een stuk moeilijker Display Advertenties klikken tot kopende bezoekers te maken. Om die reden zijn dergelijke klikken meestal wel een stuk goedkoper.
- Ook is een Display advertentie meestal wat moeilijker te beheren.
Brand marketing
Bij adverteren op het display netwerk betaal je per keer dat een bezoeker op je advertentie klikt, en naar je website doorgestuurd wordt.
Daarnaast is er een mogelijkheid om per 1000 vertoningen van de advertentie te betalen. Deze manier van marketing wordt gebruikt om je merk of een (nieuw) product te bekender te maken. Het is meer gericht op naamsbekendheid, dan op verkopen of leads (als offerte of informatie aanvragen).